“Bloquem-ho tot”, el moviment que amenaça de fer aturar la banca, les grans empreses i el transport

  • Aquest moviment, sense una direcció clara i que va un pas més enllà del dels jupetins grocs, denuncia el pla de retallades del govern Bayrou i reclama d'aturar l'estat francès amb vagues, boicots i desobediència civil

VilaWeb
21.08.2025 - 21:40
Actualització: 21.08.2025 - 21:58

El 10 de setembre a l’estat francès hi haurà una jornada que aspira a paralitzar-ho tot. Amb el lema de “Bloquem-ho tot”, ha sorgit un moviment aquest estiu a les xarxes socials que ha convocat una aturada en massa i indefinida per a protestar contra les mesures d’austeritat anunciades pel primer ministre francès, François Bayrou. Una protesta que recorda a les dels jupetins grocs que van blocar l’estat durant mesos, inclosa Catalunya Nord.

Contra les retallades i la pèrdua de drets

El pla del govern preveu de retallar quaranta-quatre mil milions d’euros amb la supressió de dos dies festius i fortes retallades en serveis públics i prestacions socials. Els convocants consideren que aquestes mesures agreugen encara més les desigualtats socials i ataquen els drets laborals i ciutadans. Per això, fan una crida a una mobilització que vagi més enllà d’una vaga en el sentit clàssic. El moviment proposa, entre més accions, de boicotar les grans cadenes de distribució (Carrefour, Auchan, Amazon…), retirar diners dels grans bancs (BNP Paribas, Société Générale) i evitar el consum de carburants i serveis de plataformes digitals, com ara Uber i Deliveroo.

També són previstes ocupacions d’ajuntaments, prefectures i edificis públics i que es bloquin en carreteres i nodes de transport. Els canals de coordinació del moviment –sobretot a Telegram– acumulen milers de membres, i ja s’han anunciat accions prèvies a París, Brest i més ciutats. La premsa francesa adverteix que hi podria haver afectacions greus al transport públic, a escoles i a serveis essencials.

En aquesta línia, els moviments estudiants han decidit d’afegir-se a la convocatòria, fet que fa preveure que el 10 de setembre mateix ja serà un dia de fortes mobilitzacions. El moviment va aparèixer el 14 de juliol i ha circulat per TikTok, Instagram i Facebook, amb lemes com ara: “No més escoles, no més metro, no més compres, no més repartiments. Una apagada ciutadana”, sense saber que hi ha realment al darrere.

Suport polític i expectació social

Encara que la convocatòria no prové dels sindicats tradicionals, que mantenen una actitud expectant, temorosos que el moviment pugui desbordar-se o perdre el control, sí que ha rebut el suport de sectors de l’esquerra, com ara del dirigent Jean-Luc Mélenchon i la França Insubmisa, i també de la diputada ecologista Sandrine Rousseau.

De fet, la crida també s’ha transmès en més àmbits, com el dels jupetins grocs, que sempre han estat difícils de classificar políticament. Una de les figures més destacades del moviment, Jérôme Rodrigues, ha estat molt actiu sobre aquest afer a les seves xarxes socials.

Els promotors han triat el 10 de setembre perquè coincideix amb la represa del curs polític i el començament dels debats parlamentaris sobre el pressupost. Volen convertir-lo en un punt d’inflexió social, en què la població faci sentir el rebuig frontal a l’austeritat i posi en qüestió la legitimitat del govern. Els missatges difosos pel moviment són clars: es tracta d’aconseguir de paralitzar el sistema i d’exercir pressió per forçar un canvi de rumb. A més, han organitzat fons solidaris per a donar suport econòmic a aquells que perdin ingressos a causa de la vaga.

Les autoritats franceses admeten preocupació per la magnitud de la convocatòria i els serveis d’intel·ligència hi estan atents. El govern de Bayrou ha demanat calma i “responsabilitat col·lectiva”, però de moment no ha presentat alternatives al pla de retallades. Tot indica que el 10 de setembre l’estat francès viurà una nova prova de força entre el carrer i el govern, amb un moviment que, tal com va passar amb els jupetins grocs, podria reconfigurar l’agenda política.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor