16.12.2025 - 21:40
The Washington Post · Suzan Haidamous, Mohamad El Chamaa, Kareem Fahim i Gerry Shih
Beirut, Líban. Tretze mesos després de l’alto-el-foc que suposadament posà fi a les hostilitats entre Israel i l’Hesbol·là, el Líban es prepara per a una altra escalada militar israeliana que podria fer-hi perillar la fràgil reconstrucció i tornar a abocar el país a la guerra.
Aquests darrers dies, funcionaris libanesos han dit que les seves fonts els havien advertit d’una possible operació militar israeliana a gran escala a tot el país, sense precisar quan començaria. L’amenaça ha posat en relleu les deficiències de l’alto-el-foc negociat pels Estats Units i França, que s’havia presentat com un punt d’inflexió.
D’ençà que se signà l’alto-el-foc, el novembre de l’any passat, Israel ha fet operacions militars gairebé cada dia al Líban; l’exèrcit israelià continua ocupant cinc zones de valor estratègic al sud del país. Funcionaris libanesos i representants de l’ONU coincideixen a afirmar que aquestes operacions impliquen una violació flagrant dels termes de l’acord.
Israel assegura que s’ha limitat a atacar equipaments i dipòsits d’armes de l’Hesbol·là per impedir la reconstrucció del grup, que sortí molt malparat del conflicte amb Israel. L’estat jueu també ha acusat el govern i l’exèrcit libanesos de no fer prou per desarmar l’Hesbol·là, una operació molt delicada, políticament i militar, que Beirut diu que caldrà acomplir gradualment.
Tot plegat ha deixat el Líban en un estat d’incertesa abans de la data límit del desarmament, que aquest estiu es fixà a final d’any. Menys de tres setmanes abans del termini, l’exèrcit diu en una declaració enviada a The Washington Post que la primera fase del pla, centrada en la zona del sud del riu Litani, just al nord de la frontera entre Israel i el Líban, és gairebé enllestida.
“[Israel] no ha aportat cap prova tangible que demostri la reactivació de l’activitat militar al sud del riu Litani, ni tampoc de cap reconstrucció sistemàtica de les capacitats militars”, diu el comunicat, en al·lusió a l’Hesbol·là.
Divendres, Israel reprengué els atacs al sud i l’est del Líban, tal com informà l’agència de notícies estatal libanesa. 335 persones, pel cap baix, han mort en aquests atacs israelians d’ençà que començà la treva, segons el Ministeri de Salut libanès. Gairebé la meitat eren civils, diu l’ONU.
Les Forces de Defensa d’Israel (FDI) van dir en un comunicat que un dels objectius era un centre d’entrenament de l’Hesbol·là, i que els atacs tenien per objectiu més “infrastructures militars” del grup.
El comunicat no precisava si el centre d’entrenament o algunes altres infrastructures romanien operatius. “L’existència de programes d’entrenament militar i d’infrastructura terrorista per a atacar l’estat d’Israel constitueix una violació dels termes de l’acord entre Israel i el Líban”, diu el text.
El ritme dels atacs i l’espectre d’una escalada han deixat el govern libanès “a la mercè de les FDI o les decisions de Benjamin Netanyahu”, diu Paul Salem, investigador principal de l’Institut del Llevant de Washington. “Aquesta incertesa enorme ho impregna tot”, diu.
Ali Hamdan –assessor del president del parlament libanès i aliat de l’Hesbol·là, Nabih Berri– explica en declaracions a The Washington Post que l’exèrcit libanès ha deixat clar del dret i del revés que el desarmament del grup tan sols pot ser gradual, però que Israel “vol que es faci en 24 hores”.
L’Hesbol·là, que sofrí pèrdues devastadores –fins i tot la mort del cap, Hassan Nasral·là, i de molts més alts comandants dels grups– en el conflicte amb Israel que esclatà el 2023, ha acceptat de desarmar-se al sud del Líban i cedir-hi el control a l’exèrcit libanès.
El grup, tanmateix, ha rebutjat les peticions de lliurar les armes a la resta del país, al·legant que el Líban continua en guerra i que Israel encara no compleix les condicions de l’alto-el-foc. Les autoritats libaneses també han condemnat les violacions de la treva per l’exèrcit israelià i han advertit que dificulten al govern de recuperar el control del sud del país.
“Aquestes accions perpetuen la inestabilitat, atien les flames del conflicte i menystenen els esforços del govern per a restablir l’autoritat de l’estat”, escrigué el primer ministre libanès, Nawaf Salam, en un article publicat dimecres al Financial Times. “La comunitat internacional ha de pressionar Israel perquè aturi les hostilitats i es retiri completament del Líban, com també perquè reforci el suport a les forces armades libaneses, la institució més ben situada per a garantir l’estabilitat al país”, afegí.
Per al govern libanès, la prova de foc podria arribar l’any que ve, quan comenci la fase 2 del pla de desarmament, centrat en les zones del nord del riu Litani. Ara com ara, les operacions de l’exèrcit libanès són al sud, on ha desplegat prop de 10.000 soldats en 2.200 posicions. Segons Salem, aquest desplegament garanteix a les forces libaneses “control operatiu” sobre la zona.
Més mesures clau –com ara la presa del control per l’exèrcit dels principals ports libanesos, de l’aeroport internacional de Beirut i d’àmplies zones de la frontera amb Síria, a través de la qual s’ha fet tràfic d’armes il·legals durant molt de temps– també evidencien els avenços del govern, afegeix Salem.
La represa del conflicte amb Israel seria catastròfic per al Líban, que encara no s’ha recuperat de la guerra entre Israel i l’Hesbol·là que esclatà després del 7 d’octubre de 2023. La perspectiva d’una escalada militar ha fet créixer la pressió sobre un govern que ja lluita per superar un seguit de crisis –guerra, ruïna financera i estancament polític– que fa anys que afligeixen el Líban.
Els atacs incessants d’Israel, mentrestant, han dificultat qualsevol intent de reconstruir el sud del país.
“Tot allò que es mou és blanc dels atacs [d’Israel]”, diu Tarek Mazraani, un veí de la ciutat de Houla, al sud del Líban, que ha hagut d’abandonar la casa pels atacs israelians. “La situació és terrible. No hi ha cap ajuda.”
Funcionaris i analistes israelians asseguren que el govern de Netanyahu sospesa de llançar una operació militar a gran escala a final d’any, però que es podria ajornar. La Casa Blanca ha expressat preocupació per la possibilitat d’un nou conflicte al Llevant durant el mandat de Donald Trump, que s’ha erigit en mitjancer de la pau, segons funcionaris israelians en actiu i jubilats.
Washington –diu un ex-alt militar israelià que s’avé a parlar anònimament amb The Washington Post– fa setmanes que aconsella prudència a Israel. “Trump ja ha dit a tothom que ha aconseguit la pau al Llevant –diu–. Una escalada militar el posaria en evidència”.
“Als Estats Units no li agradarà que la guerra torni a aquest racó del món”, afegeix un segon militar israelià –també anònimament, per a poder parlar amb franquesa sobre les deliberacions internes de l’exèrcit israelià.
Salem explica que l’exèrcit libanès podria evitar una nova escalada si fos capaç de convèncer els governs occidentals que el seu pla de desarmament va pel bon camí. Però si Washington no considera que l’exèrcit ha fet prou per desarmar l’Hesbol·là, continua l’analista, també és possible que Trump es resigni i accepti noves accions militars israelianes, per molt que el grup hagi quedat “paralitzat i delmat” pel conflicte amb Israel, i que faci un any que no hi fa cap ataca. “Ara, del prisma de la seguretat d’Israel, no hi ha cap necessitat d’una escalada i ells [els Estats Units] en són conscients”, sentencia.
Shih informa de Jerusalem estant. Abbie Cheeseman ha contribuït en aquest article.
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb