11.07.2025 - 10:52
|
Actualització: 11.07.2025 - 11:47
El jutge de l’Audiència espanyola Santiago Pedraz ha processat l’ex-representant d’ETA Josu Urrutikoetxea pel delicte de direcció d’organització terrorista. La decisió s’ha pres en el context de la causa que investiga el finançament d’ETA gràcies a la xarxa d’herriko tabernak (‘tavernes del poble’) vinculada a Batasuna.
Prèviament, la sala penal havia revocat la conclusió del sumari el mes de juny passat. La fiscalia va demanar d’ampliar el processament que ja s’havia acordat el 2005 per afegir-hi aquest nou delicte.
El jutge fonamenta la decisió en la documentació trobada arran de la detenció d’Urrutikoetxea el maig del 2019 a l’Alta Savoia, concretament en una cabana a prop de Saint-Gervais-les-Bains.
En la resolució, el magistrat es fa ressò de l’informe de la fiscalia, que sosté que la documentació confirma, si més no indiciàriament, que Urrutikoetxea, d’ençà del seu exili (2002) fins a la detenció, actuava com un dels principals dirigents d’ETA.
“No es pot explicar de cap més manera la possessió de documents reservats, solament a l’abast del nucli dirigent de la banda”, diu la fiscalia. “Tampoc no s’entendria que hagués participat en nom de l’organització en les reunions amb representants del govern espanyol, ni que fos ell l’encarregat d’anunciar la dissolució d’ETA.”
Per tot això, el jutge amplia el processament d’Urrutikoetxea per direcció d’organització terrorista, o subsidiàriament per integració en aquesta.
Unes quantes causes encara obertes
Aquest processament s’inscriu en el cas anomenat de les herriko tabernak o el cas Batasuna, impulsat inicialment pel jutge Baltasar Garzón, que va investigar la xarxa de finançament d’ETA mitjançant aquestes tavernes.
Josu Urrutikoetxea, de setanta-quatre anys, va ser detingut el maig del 2019, després de gairebé disset anys en la clandestinitat. El juny del mateix any, el tribunal d’apel·lació francès el va deixar en llibertat provisional per motius de salut, però fou retingut novament quan sortia de la presó de la Santé, una volta les autoritats franceses van verificar que l’Audiència espanyola el reclamava per unes quantes causes.
Concretament, Urrutikoetxea encara té causes pendents a l’estat espanyol per l’atemptat contra la casa quarter de Saragossa, l’atemptat contra la terminal 4 de l’aeroport de Barajas i el cas mateix de les herriko tabernak.
Vegeu la interlocutòria de l’Audiència espanyola: