10.09.2025 - 20:20
|
Actualització: 10.09.2025 - 20:21
El jutge de l’Audiència espanyola Santiago Pedraz ha obert diligències després d’una denúncia contra els responsables de les protestes que hi ha hagut durant la Vuelta Ciclista a Espanya contra la participació de l’equip Israel–Premier Tech.
Segons l’associació Acció i Comunicació sobre Orient Mitjà (ACOM), les mobilitzacions contra l’estat israelià, convocades en trams de la cursa arran de l’ofensiva a Gaza, no han estat “manifestacions pacífiques”, sinó accions organitzades de “coacció” i “blocatge” que haurien posat en risc ciclistes, espectadors i forces de seguretat. La denúncia, que el jutge ha traslladat a la fiscalia perquè es pronunciï sobre l’admissió a tràmit, acusa els promotors dels boicots de delictes d’odi, lesions, desordres públics i contra la seguretat viària.
L’associació assenyala tant els autors materials com els “instigadors i amparadors institucionals”. Hi inclou explícitament la xarxa estatal de suport al BDS i partits com EH Bildu, Podem, Esquerra Unida i Sumar, a qui acusa d’haver promogut l’exclusió de l’equip israelià. També hi apareixen responsables de l’organització de la Vuelta, entre els quals el director tècnic, Kiko García.
A més, ACOM diu que emprendrà accions legals contra els ministres espanyols José Manuel Albares (Afers Exteriors) i Sira Rego (Infància i Joventut). En la denúncia, fins i tot reclama la cancel·lació immediata de la Vuelta com a mesura cautelar urgent, l’increment dels dispositius de seguretat i la prohibició de concentracions als trams de la carrera. L’entitat afirma que les mobilitzacions són “una forma d’antisemitisme” i denuncia que convertir les carreteres de l’estat espanyol en “escenaris d’assetjament i linxament antisemita és inadmissible”.