21.11.2025 - 19:50
|
Actualització: 21.11.2025 - 19:52
D’avui en vuit, arriba el Black Friday (BF) i sembla que la gent està més engrescada a comprar que no pas en campanyes anteriors… Però també sembla més desconfiada, tot s’ha de dir. Segons l’última enquesta de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), gairebé vuit consumidors de cada deu preveuen d’aprofitar les ofertes i gastar més que l’any passat. La dada confirma que aquesta nova festa importada continua essent una cita clau en el nostre calendari de consum, atès que concentra una bona part de la despesa pre-nadalenca i s’ha convertit, en molts casos, en el moment triat per a renovar aparells tecnològics, omplir l’armari de roba de temporada o comprar petits electrodomèstics a millor preu.
Comença, doncs, l’anomenat “golden quarter”, o trimestre d’or, que és com es coneix en l’argot del comerç al període que va del novembre, amb el BF, fins a les rebaixes del gener, amb la campanya de Nadal pel mig. Són moltes les empreses que en aquesta època es juguen un terç dels seus ingressos i, alguns sectors, fins i tot, més, per la qual cosa sempre és arriscat fer previsions. Però sembla que, enguany, la majoria de les patronals, consultores i empreses d’anàlisi sectorial coincideixen en la mateixa idea: serà una bona temporada.
El temps també acompanya: “Això és bo per al comerç presencial. Fa fred i diuen que farà bon temps, això vol dir que la gent sortirà als carrers i omplirà els eixos comercials”, diu Joaquim de Toca, secretari de Barcelona Oberta, que afegeix: “El tèxtil segur que té uns bons dies, però el fet és que la gent acaba entrant a tot arreu on veu que fan descompte pel BF i, a vegades, compra també coses que no estan rebaixades, perquè li aporten una nova idea. Els dies forts són de divendres a diumenge, tant, que per a molts, és el cap de setmana amb més vendes de tot l’any.” Parla, sobretot, des del punt de vista dels comerços que es troben en els eixos comercials de Barcelona.
Per descomptat, els grans operadors comercials també ho tenen clar. David García, el director de comunicació d’Anged (Associació Nacional Grans d’Empreses de Distribució), em comenta: “Les previsions per a aquesta recta final de l’any són tan positives que a Anged hem revisat últimament a l’alça les nostres previsions. Apuntem a un creixement del 4% en l’últim trimestre.” I afegeix que l’equipament de la llar, el tèxtil i l’electrònica “seran els objectes que tindran més sortida aquests dies”.
En l’àmbit estatal, l’Associació Espanyola de Codificació Comercial (Aecoc), l’organització més gran del sector, amb més de 34.500 empreses associades, també pinta unes bones dates, i manté que, segons una enquesta feta recentment entre els seus membres, el 77% de les empreses de distribució preveu una campanya de Nadal “igual o millor” que la de l’any passat.
Però l’Aecoc fa un pas més enllà de les previsions de les empreses, i entra en el terreny dels consumidors. Diu que el 71% gastarà tant o més que en l’anterior campanya de Nadal, segons un estudi que han fet per a l’ocasió. El percentatge s’acosta força al que acabo d’esmentar de l’OCU. No obstant això, diu que “el consumidor continuarà optimitzant el pressupost i el 48% anticiparà més les seves compres, un percentatge similar adquirirà més marca blanca, el 44% es desplaçarà a uns altres punts de venda a la recerca d’ofertes i el 39%, fins i tot, canviarà els menús de festes per combatre la pujada de preus”. Segons la seva enquesta, el menjar i la moda seran els productes en què les llars augmentaran més la seva despesa.
Però no tots els establiments entomen el BF amb el mateix optimisme que els comentats fins ara. Els associats a Comertia, per exemple, són més cautelosos. “Un 67% dels socis participarà en la campanya de BF, i un 42% creu que les vendes es mantindran similars a l’any passat. Només un 15% creu que les vendes seran més bones que en l’exercici anterior, però amb menys marge, i un altre 9% espera una molt bona campanya, amb augment de vendes i també de marges”, comenta el president de Comertia, Ignasi Pietx. Segons ell, és una festa “mal importada”. “Té sentit als EUA, per la seva història, però no aquí, perquè alguns allarguen massa el període del ‘divendres’. No té sentit que siguin més de quinze dies. La qüestió és que molts establiments es veuen obligats a fer-ho per la competència, però crec que ja no desperta la il·lusió dels primers anys”, diu.
I, en algun cas, el plantejament que es fa del BF és clarament negatiu. La presidenta de Pimec Comerç, Mònica Gregori, explica: “Nosaltres juguem la carta de l’ètica del consum, i no ens sentim còmodes amb aquesta festa, que fomenta la impulsivitat a comprar, moltes vegades sense necessitat. Hi veiem un model pensat més per a les grans plataformes i, que, en molts casos, fan caure en l’engany el consumidor.” Sobre aquesta reflexió, hi ha molt a dir, sobretot en els casos de les compres en línia.
L’OCU publicava aquest mes el recordatori de l’anàlisi que van fer l’any passat sobre més de 15.000 preus en 60 botigues en línia d’electrònica i electrodomèstics, i que va revelar que només un 30% dels productes havien baixat de preu durant el BF, prenent com a referència el preu mínim el setembre i l’octubre previs a les campanyes de rebaixes del novembre. En contrast, un 43% eren més cars, mentre que la resta es va mantenir igual. Malgrat els descomptes publicitats, doncs, hi ha moltes les promocions que no representen una rebaixa real, la qual cosa genera una sensació d’engany entre els consumidors.
I afegia que la percepció ciutadana reflecteix aquesta preocupació. Segons una enquesta seva, el 67% dels consumidors creu que algunes plataformes i comerços augmenten els preus unes setmanes abans del BF per simular, després, descomptes. A més, un 38% considera que els preus durant aquesta campanya són iguals o fins i tot més alts que en uns altres moments de l’any. Malgrat això, el 71% continua creient que val la pena de comprar durant el BF, i no els sembla malament, sempre que ho facin amb “precaució i coneixement”. En aquest context, l’OCU recorda que el consumidor més informat és el més ben protegit.
I el Banc d’Espanya també hi diu la seva en aquest punt. Fa referència a la qüestió del finançament. “Si decideixes d’ajornar els pagaments, fixa’t bé en les condicions. El finançament ‘sense interessos’ pot semblar atractiu, però para atenció si té uns altres costos associats, com ara, comissions i despeses addicionals, i assegura’t d’entendre’ls. Si vols saber quant et costarà una adquisició, recorda que gràcies a la TAE podràs saber el veritable cost del teu finançament.”
M’agraden aquestes recomanacions de l’OCU i el Banc d’Espanya, perquè en aquestes dates moltes de les compres que es fan són impulsives. I, en aquests casos, allò que fixa l’atenció del client és, sobretot, el descompte, que acostuma a ser molt alt, mentre que el preu que es paga queda en un segon terme. El finançament que s’ofereix, a més de la rebaixa, també pot resultar molt llaminer i ens poden aixecar la camisa. Comprem, sí, però sempre amatents a consells de prudència com aquests.