Armengol nega al Suprem cap ordre de comprar màscares a l’empresa de Víctor de Aldama

  • Tant ella com Torres desvinculen les adjudicacions de qualsevol ingerència política en l'obertura del judici a Ábalos, García i De Aldama

VilaWeb
L'empresari Víctor de Aldama aquest dimarts al banquet dels acusats durant la primera jornada del judici pel cas de les mascaretes
07.04.2026 - 11:28
Actualització: 07.04.2026 - 12:10

L’ex-presidenta de les Illes, Francina Armengol, i l’ex-president de les Canàries, Ángel Víctor Torres, han defensat al Tribunal Suprem espanyol que no van ordenar que es compressin màscares sanitàries a Soluciones de Gestión, l’empresa vinculada a l’empresari Víctor de Aldama.

Amb les declaracions, remeses per escrit, ha començat el judici contra José Luis Ábalos i Koldo García, que s’enfronten a peticions de fins a trenta anys de presó. Per a Aldama, el tercer acusat, es demanen set anys, perquè va reconèixer els delictes.

Armengol ha dit en el seu escrit que, com a presidenta del govern de les Illes durant la pandèmia, no estava informada del detall dels expedients administratius. Ha assegurat que no va fer contractacions ni va donar indicacions sobre a qui s’havia de contractar, “ni en l’àmbit sanitari ni en cap altre”.

Sis anys després, amb tot, s’ha excusat dient que no recordava totes les comunicacions de l’època i ha admès que no descartava que hagués parlat amb Koldo García, a més de molta altra gent. “De fet, posteriorment, vaig poder saber, arran de publicacions del sumari als mitjans de comunicació, que sembla que m’envià algun missatge per WhatsApp”, ha admès.

Tot i això, ha insistit que mai no va parlar amb García ni amb cap altra persona sobre expedients de compra. També ha dit que tampoc no va parlar mai amb Ábalos sobre cap contractació de material sanitari: “Ni ell no em va esmentar la possibilitat de fer-la ni, òbviament, em va fer referència a cap empresa subministradora de material sanitari.”

Ha afegit que, aleshores, les úniques comunicacions que tingué amb el llavors ministre de Transports espanyol foren “referides essencialment al tancament de ports i aeroports”. Sobre Aldama, Armengol ha expressat que desconeixia el seu paper i que tampoc “mai” no va intervenir en cap conversa sobre la contractació objecte de judici.

Contractes i pressions durant la pandèmia

“Durant el meu mandat com a presidenta de les Illes, mai no vaig contactar amb empreses per encarregar ni tramitar contractacions públiques. Per tant, en aquesta afirmació, hi incloc evidentment la societat Soluciones de Gestión”, ha dit en referència a l’empresa considerada l’epicentre de la trama, que va cobrar 3,7 milions d’euros de les Illes per material sanitari.

Armengol també ha reiterat que, com a presidenta de les Illes, no va rebre cap ordre ni pressió per a fer contractacions. “Tampoc no vaig tenir coneixement que cap càrrec públic ni persona vinculada a l’administració rebés ordres ni pressions de comprar a determinats proveïdors”, ha assegurat.

Torres defensa la gestió dels expedients a les Canàries

D’una altra banda, Ángel Víctor Torres –ara ministre de Política Territorial espanyol– ha detallat els encàrrecs de màscares efectuats pel Servei Canari de la Salut a Soluciones de Gestión. Ha explicat que la societat vinculada a Aldama els va lliurar més de cinc milions de màscares per un import de 12,3 milions d’euros, 11,8 dels quals eren corresponents a la subministració i 447.061 euros pel transport.

Torres ha dit que, com a president de les Canàries, va conèixer els expedients quan Koldo García li va traslladar “la preocupació per la manca de resposta i l’incompliment de condicions contractuals” de Soluciones de Gestión.

“Quan vaig rebre aquesta preocupació i vaig veure que hi havia compromisos pendents entre el Servei Canari de la Salut i Soluciones de Gestión, vaig fer un seguiment d’aquests expedients per garantir que es donava la resposta administrativa adequada, respectant sempre les decisions dels serveis tècnics i jurídics del Servei Canari de la Salut”, ha assegurat.

Ha subratllat que va intervenir per fer-ne seguiment en una fase posterior a la contractació i que les decisions importants eren preses pels serveis competents: “En tot el procés no vaig donar cap ordre ni vaig formalitzar cap resolució a favor d’aquesta empresa.”

Finalment, ha volgut recalcar que totes les instàncies administratives fiscalitzadores que havien auditat els expedients “han conclòs que es van realitzar amb rigor tècnic i administratiu”.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor