11.12.2025 - 17:52
|
Actualització: 11.12.2025 - 19:59
El Govern d’Andorra ha presentat als comuns el traçat preliminar del tramvia lleuger que ha d’unir Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. L’executiu demana que les parròquies facin arribar les seves aportacions abans de finals de febrer del 2026, amb l’objectiu de tancar un acord polític durant l’actual legislatura.
El secretari d’estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha explicat que l’acord amb els comuns és indispensable per poder impulsar el pla sectorial d’infrastructures del transport públic segregat, que reservarà els espais necessaris sobre plànol. “Volem consensuar el traçat final amb els comuns; és un compromís polític d’aquesta legislatura”, ha remarcat. Forné ha destacat també que el projecte entra en una fase inèdita: “Mai no havíem arribat tan lluny en plasmar sobre plànols un possible trajecte del tramvia. Ara ens cal ser valents per acabar de definir-lo de manera consensuada i conjunta”.
Carrils bici segregats entre parròquies
La reunió de la Taula Nacional de Mobilitat —en què participen representants del Govern, el director de la policia i els cònsols majors i menors de cada parròquia— també ha servit per acordar que el futur pla sectorial inclourà una xarxa de carrils bici segregats que connectarà les tres parròquies implicades. Els treballs incorporaran, a més, aparcabicis i aparcaments dissuasius que faciliten la intermodalitat amb el transport segregat.
Un altre acord destacat de la Taula és la posada en marxa d’una prova pilot amb dues ‘turbo rotondes’, un model de rotonda que assigna el carril dret per continuar recte i prohibeix el gir a l’esquerra. La iniciativa s’implantarà a les rotondes del KM0 i de Prada Casadet, punts on es concentren topades i accidents de manera habitual. Segons Forné, aquest nou disseny “permet un trànsit més fluid, més segur i evita possibles accidents”. Si la prova és satisfactòria, podria estendre’s a altres punts del país.
Amb la definició del traçat i el calendari de retorns per part dels comuns, Andorra fa un pas més cap al desplegament d’un sistema de transport públic segregat que ha de recórrer el principal eix urbà de l’estat. El govern aspira a tancar el disseny definitiu el 2026 i a convertir-lo en el primer tram d’una xarxa que ha de transformar la mobilitat.