28.03.2017 - 15:01
Repta a Foment incloure una clàusula antiincumplimiento en els acords
BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)
El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, ha convidat aquest dimarts el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, a “demanar disculpes” per l’incompliment d’inversions en infraestructures a Catalunya.
“Hagués estat un gest interessant per part de Rajoy cert acte de contrició i de demanar disculpes. De dir que les coses no han anat com havien d’haver anat”, ha dit durant un debat dins de la jornada ‘Connectats al Futur’, que Rajoy ha inaugurat a primera hora.
Rull ha apostat per generar espais de confiança i de credibilitat: “Si es fan monòlegs i s’incompleixen les coses, no funciona i la gent reacciona”.
“Ha vingut Rajoy i ens ha explicat que hi haurà moltes inversions, però ha governat quatre anys amb majoria absoluta i ha tingut l’oportunitat d’acreditar amb fets el nivell de compliment dels compromisos adquirits i que és escandalosament baix”, ha sostingut.
Per això, ha insistit que la credibilitat sobre els 4.200 milions d’euros que Rajoy ha anunciat per a Catalunya en aquesta legislatura és “molt baixa”, ja que, ha recalcat, tant amb els governs del PP com del PSOE, sempre hi ha hagut diferència entre les xifres pactades i pressupostades, i entre les pressupostades i executades.
En declaracions als mitjans, el conseller ha reptat el Ministeri de Foment a incloure una clàusula antiincumpliment en els acords: “D’aquesta forma, si no compleixen, es transferiran a la Generalitat els recursos per executar les obres”.
“Els fets els contradiuen sistemàticament. No ens fiem. Vénen, parlen, se’n van i les coses continuen igual”, ha incidit Rull, que no ha assistit a la intervenció de Rajoy en trobar-se en la reunió del Consell Executiu.
CORREDOR MEDITERRANI
En la taula rodona, Rull també s’ha referit a l’anunci de Rajoy que el tram català del Corredor Mediterrani estarà finalitzat en la primavera de l’any 2020, i que en el primer trimestre del 2018 es realitzarà la circulació en proves en el tram Vandellòs-Tarragona després d’una inversió de 667 milions d’euros, la qual cosa reduirà més de mitja hora el viatge de Barcelona a València.
Ha asseverat que el Corredor Mediterrani és ample internacional i no ibèric, i ha lamentat el retard registrat per aquestes actuacions: “Es començaran a fer proves i l’Euromed de Barcelona a València anirà més ràpid, però això no és Corredor Mediterrani, és ample ibèric”.
“Millorarà el sistema de Regionals a Tarragona i Terres de l’Ebre, i millorarà la velocitat comercial de l’Euromed, sens dubte, però això no és Corredor Mediterrani”, ha asseverat.
Així, ha insistit que darrere d’aquest Eix, “o hi ha improvisació o hi ha una actitud poc eficaç o voluntat política de retardar-ho”, i ha criticat que el Govern central hagi invertit durant la crisi en alta velocitat i no en aquesta infraestructura.
GESTIÓ PRÒPIA EN RODALIES
L’escepticisme del conseller també es trasllada a altres actuacions, com Rodalies, i ha reclamat mecanismes com l’encomana de gestió, que s’utilitza al País Basc: “Ens diuen que confiem, però el que demanem és gestionar aquesta inversió nosaltres mateixos”.
Al·ludint Sant Tomàs, Rull ha indicat que Catalunya necessita “tocar, i diverses vegades” aquestes inversions perquè les expectatives generades i la realitat pràcticament mai han coincidit.
“Ara ens diuen que sí, però volem veure-ho i participar activament en aquest nou procés, i la millor manera de fer-ho és que puguem prendre les nostres pròpies decisions”, ha finalitzat.
La jornada d’infraestructures ha comptat amb un nodrit grup d’empresaris, entre els quals es trobaven el president d’ACS, Florentino Pérez; del Grup Godó, Javier Godó; el president d’Abertis, Salvador Alemany; el president de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls; el president de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà; el president de Cecot, Antoni Abad; el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el president de Pimec, Josep González, i la directora de l’Aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano, entre uns altres.
A més, ha assistit la vicepresidenta del Govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría; el ministre de Foment, Íñigo de la Serna; la tinent d’alcalde de Barcelona Janet Sanz; el president de Renfe, Juan Alfaro; el d’Alsa, Jorge Cosmen, i el de Ferrocarrils de la Generalitat, Enric Ticó.