29.03.2017 - 15:04
Comptables de l’entitat desconeixien els convenis amb la Fundació Trias Fargas
BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)
Un dels comptables del Palau de la Música, David Regalado, que va entrar el 2006, ha assegurat aquest dimecres durant el judici del cas Palau que van avisar la Intervenció General de la Generalitat que hi havia irregularitats “i no va passar res”.
“Vam donar indicacions a la Intervenció General de la Generalitat que hi havia irregularitats i no va passar res. Ho intentes una vegada només”, ha declarat com a testimoni en el judici de l’Audiència de Barcelona per l’espoli de l’entitat musical.
Ha reaccionat així en preguntar-li la defensa de l’acusat Jordi Montull, Jordi Pina, per què no va denunciar la Justícia si va veure irregularitats comptables i la sortida de molts diners en efectiu.
Aquest comptable ha constatat un circuit paral·lel de pagament de factures per a empreses com New Letter i Letter Graphic –les que suposadament van facturar al Palau treballs realitzats a CDC–, a més de Bonoima, Aysen i Auren Ursula –administrades per les esposes de Montull i del llavors president del Palau, Fèlix Millet–.
Sobre per què els pagaments de la Fundació Palau de la Música a l’Associació Orfeó Català es feien en xecs i en efectiu en comptes de transferència, ha respost que mai va preguntar, perquè en el Palau “no es preguntava res. Hi havia una jerarquia absoluta”.
UN ALTRE COMPTABLE
Una altra comptable que ha atestat, Isabel Rodríguez, ha dit que van constatar importants sortides de diners en efectiu per l’Orfeó –que es dedicava a les actuacions musicals i a formació– amb conceptes varis, com a ‘Acomodació membres honor en les llotges del Palau’: “Era molt estrany que per a això es pogués cobrar 60.000 euros”.
Ha afegit que els imports d’aquests xecs els ordenaven el director del Palau, Jordi Montull, i després la seva filla i directora financera, Gemma Montull; i a preguntes del fiscal, ha dit que li “consta” que a Via Laietana hi havia una circulació important de conserges amb diners en efectiu.
Sobre les factures de New Letter i Letter Graphic –empreses que suposadament van facturar al Palau feines a CDC–, aquesta comptable ha indicat que ells ja tenien la seva empresa habitual de bústia i mailing, i que els imports d’aquestes dues empreses “eren molt alts, no era normal”.
Ha assegurat que no van veure la justificació dels treballs i que els va estranyar, encara que ha puntualitzat: “No se’ns informava de res. Se’ns donaven ordres del que havíem de fer”.
FUNDACIÓ TRIAS FARGAS
Durant la sessió d’aquest dimecres, tres comptables tant de la Fundació Palau de la Música com de l’Associació Orfeó Català han atestat que desconeixien l’existència dels convenis amb la Fundació Trias Fargas –vinculada a CDC–, subscrits del 1999 al 2008.
Segons la Fiscalia, les aportacions dinerarias del Palau a aquesta fundació –630.655 euros en total– sota l’aparença de set convenis de col·laboració cultural eren per “donar cobertura a fluxos il·lícits” de diners entre Ferrovial i CDC a canvi d’obra pública.
La testimoni Cristina García-Junceda ha comparegut com a comptable de l’Associació, l’ens que va subscriure convenis amb aquesta fundació per quantitats anuals de 60.000 a 120.000 euros: ha assegurat que no recorda cap conveni en el qual l’Orfeó pagués, sinó al contrari.
El comptable David Regalado ha declarat que no tenia constància de cap conveni en el qual anés la Fundació Palau de la Música la que aportés diners, sinó al contrari: “És rar perquè no era la missió de la Fundació, que era més rebre que donar”.
Ha puntualitzat que els convenis que ell coneixia eren amb mecenes i patrocinadors que aportaven diners al Palau; i, preguntat concretament per l’any 2008, quan la Fundació Palau va aportar a la Trias Fargas 90.151 euros, ha assegurat que no recorda cap acreditació documental o justificant.
“MOSSOS NO S’HO VA EMPORTAR TOT”
Juan Antoni Torrado, director de seguretat del Palau després de l’escorcoll dels Mossos d’Esquadra i la sortida de Millet i Montull, ha confirmat que després de l’escorcoll es va trobar documentació en caixes, en les trituradores i en els ordinadors que la policia catalana no havia confiscat.
A preguntes del fiscal, ha explicat que en els escorcolls “Mossos no s’ho va emportar tot” i que després –per ordre del nou director general, Joan Antoni Llinares– ells mateixos van ser obrint caixes i trobant documentació rellevant que es va lliurar al jutge.
“Poc després d’entrar, vam agafar borses en les trituradores i ens vam dedicar a pegar documentació triturada i d’allà vam treure molta informació”, ha relatat.

