AMP.- L’educació aglutina el 37% de les queixes rebudes pel Síndic de Greuges en 2016

  • La Sindicatura detecta casos "d'abús de dret" a la informació amb peticions "abusives" de documentació a les institucions

VilaWeb
11.04.2017 - 17:39

La Sindicatura detecta casos “d’abús de dret” a la informació amb peticions “abusives” de documentació a les institucions

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

Les matèries relacionades amb l’educació suposen el 37% de les queixes rebudes per la Sindicatura de Greuges en 2016, amb 5.259 reclamacions, una xifra que no s’havia assolit fins ara, segons ha explicat l’adjunt segon del Síndic de Greuges, Carlos Morenilla, que ha indicat que el volum habitual era d’entre 2.000 i 2.500 queixes relacionades amb assumptes educatius.

Després d’entregar la memòria anual de la Sindicatura al president de les Corts Valencianes, el Síndic, José Cholbi, ha comparegut davant els mitjans al costat de l’adjunt primer, Ángel Luna, i a l’adjunt segon, Carlos Morenilla.

A l’àmbit general, la memòria arreplega un total de 14.143 queixes, 14.162 consultes i 117.256 tràmits electrònics. Quant a les queixes, la Sindicatura va obrir 47 d’ofici –per damunt de les 32 de l’any anterior– sobre ocupació per a persones amb discapacitat, violència de gènere, refugiats, punts de trobada familiar, barracons, l’impost de plusvàlua o dependència.

Sobre la tipologia del conjunt de queixes, el 52% estan relacionades amb polítiques socials i el 77% de les reclamacions se solucionen de forma favorable per a la ciutadania. Per àrees temàtiques, la que més queixes agrupa és Educació (5.259), Urbanisme (2.614), Ocupació Pública (1.158), Medi ambient (933), Servicis públics locals (851), Atenció a la dependència (837), Sanitat (437)i Servicis socials (448).

Per províncies, el 54% procedixen de la província d’Alacant, el 42,83% de València i el 2,7% de la de Castelló. Cholbi destaca en l’informe l’elevat grau de col·laboració de les administracions valencianes amb la Sindicatura, amb un grau d’acceptació de les recomanacions del 93,99%.

QUEIXES SOBRE EDUCACIÓ

Carlos Morenilla, que és responsable de l’àrea d’educació, ha explicat que “determinades disposicions normatives” van generar el passat any una “extrema conflictivitat” que va tindre el seu reflex en les queixes presentades pels ciutadans. Així, del total de 14.143 queixes tramitades pel Síndic en 2016, més de 5.000 corresponen a educació, principalment relacionades amb tres assumptes: l’arranjament escolar en la concertada, la jornada contínua i el programa XarxaLlibres.

Morenilla ha explicat que en el primer semestre de l’any les queixes van estar relacionades amb l’arranjament escolar i la supressió d’unitats en l’ensenyament concertat, amb la queixa plantejada per la Taula per l’Educació en Llibertat, a la qual van seguir unes altres prop de 3.000 queixes per este mateix motiu. Sobre este tema, des de la Sindicatura han deixat clar respecte a esta queixa que la política educativa és “competència exclusiva del Consell” i com a institució no poden intervindre, sempre que es garantisca l’educació gratuïta i obligatòria.

En tot cas, des del Síndic recorda també el dret constitucional dels pares de triar el centre en el qual educar els seus fills, una recomanació que la Conselleria d’Educació va acceptar i amb el que es va arxivar la queixa.

Respecte a XarxaLlibres, la institució considera que la idea és bona però en algunes queixes pares explicaven que després d’haver cedit els llibres dels seus fills no havien rebut ells cap o problemes sobre la demora en la concessió d’ajudes, que s’atribuïxen a la “precipitació” a l’hora d’engegar este banc de llibres. Moltes d’eixes queixes es van ser solucionant sobre la marxa i Educació ha manifestat que espera que el pròxim curs no hi haja “disfuncions”.

Així mateix, en les queixes sobre la jornada contínua es parla de precipitació en les votacions, la falta d’informació o problemes amb el cens, sense que hi haja de moment una resolució sobre este tema.

LA DEPENDÈNCIA MILLORA

Per la seua banda, Ángel Luna ha detallat que en el cas de la dependència les queixes augmenten entorn d’un 30%, en passar de 600 a 800, però ha destacat millores importants en l’últim any en la gestió d’estos drets.

No obstant açò, ha indicat que la llista d’espera seguix sent “extraordinàriament important” malgrat els avanços i ha recordat la queixa d’ofici que la Sindicatura va plantejar sobre el nou model de valoració de la dependència, les recomanacions de la qual van ser assumides pel Consell. “La dependència millora, però també es creen noves expectatives i els ciutadans seguixen presentant queixes”, ha dit”.

“ABÚS DE DRET” EN TRANSPARÈNCIA

D’altra banda, ha prosseguit, en matèria de transparència es mantenen les queixes i fins i tot hi ha alguna que es dirigix contra la Conselleria de Transparència. “No hi ha un augment significatiu de queixes, però s’han mantingut les reivindicacions de ciutadans que demanen informació als seus ajuntaments i no reben en temps adequat la resposta oportuna”, ha indicat.

En este punt, ha advertit que comencen a detectar “un abús de dret” per part de ciutadans i representants de partits polítics que acudixen “amb una freqüència significativa davant el síndic perquè han sol·licitat documents, documents i documents”.

Els ciutadans, defenen des de la Sindicatura, “tenen dret però a voltes hi ha peticions abusives que poden col·lapsar el funcionament d’algunes institucions, sobretot d’ajuntaments xiquets”. Per açò, defenen la necessitat de protegir el dret a la informació però “també el d’una administració eficaç” perquè alguns ajuntaments argumenten davant les queixes que no poden abordar el volum d’informació que solen sol·licitar sempre persones concretes.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor