03.04.2017 - 12:36
‘Ombudsmen’ europeus insten a unir-se davant l'”amenaça interna” del populisme
BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)
La presidenta del Parlament, Carme Forcadell, ha carregat contra les “regressions” en drets i llibertats que es donen a Espanya amb la coneguda popularment com a Llei mordassa, aquest dilluns davant els defensors del poble de 26 països europeus, durant l’obertura del seminari ‘Populisme? Regressió dels drets i el rol de l’ombudsman’ que acull el Parlament fins aquest dimarts.
Ha criticat les devolucions d’immigrants que fa l’Estat i les condemnes de les últimes setmanes a persones que havien fet bromes sobre la mort de Carrero Blanco –“el segon màxim dirigent de la dictadura franquista”–, i ha lamentat les amenaces judicials com a resposta a les demandes pacífiques de milions de catalans, sense resposta política, en les seves paraules.
El president de l’Institut Internacional d’Ombudsmen (IOI) –defensors del poble– i defensor del poble d’Irlanda, Peter Tyndall; la defensora del poble d’Espanya, Soledad Becerril, i el Síndic de Greuges i president del IOI d’Europa, Rafael Ribó, han obert també l’acte, en el qual han instat els ‘ombudsmen’ a col·laborar.
Forcadell ha remarcat que ‘populisme’ és una etiqueta que s’utilitza per designar moviments molt diferenciats, i que no és el mateix els que sorgeixen per canviar un ‘status quo’ en crisi, que els que es mouen per xenofòbia o per substituir una elit per una altra, igual que no poden comparar-se els moviments que reivindiquen llibertats amb els quals volen tancar fronteres.
En declaracions als mitjans posteriors, el síndic ha coincidit en les seves crítiques a la Llei mordassa: “Hem tornat a la hipòtesi del franquisme. Ara tothom és culpable fins que no demostri el contrari davant els poders administratius. Això és una autèntica barbaritat que espero que les Corts acabin arreglant”, ha afirmat.
Ribó ha tornat a mostrar-se contrari a la reforma del Tribunal Constitucional (TC), sobre la qual ha dit que la Comissió de Venècia va criticar que se’l dotés amb poder per apartar un càrrec públic de les seves funcions, i ha esmentat la causa arxivada contra el regidor Joan Coma (CUP), a més de mostrar-se contrari als centres d’internament d’estrangers (CIE).
DRETES I ESQUERRES
Preguntat pel fet que el seminari se centri en el populisme en general, i que el comissari europeu de Drets Humans del Consell d’Europa, Nils Muiznieks, hagi esmentat moviments d’esquerres com Podem i Syriza, ha afirmat que es tracta d’un terme complicat de precisar i ha defensat posar el focus en els populismes que tenen el comú denominador de la dreta o extrema dreta.
Aquests volen “sostreure la democràcia a les poblacions amb un lideratge absolutament manipulat”, sense mitjans de comunicació i tribunals lliures, com passa a Polònia, Hongria, Turquia i els Estats Units, i podria passar a França, ha reflexionat Ribó.
Ha admès que Muiznieks ha elevat el to de la discussió, que aquest dimarts inclourà una conversa entre l”ombudsman’ de Turquia –proper a Recep Erdogan– i el de Grècia, amb “dues visions força contradictòries sobre la crisi dels refugiats”, i ha afegit que al llarg de la jornada intervindrà el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.
Ha defensat el poder dels defensors del poble per emetre resolucions amb suport internacional, i ha dit que “no es tracta de tenir més competències, i sí d’evitar que governs mirin de silenciar o reduir pressupostos” o eliminar la institució, com ha dit que ha fet María Dolores de Cospedal a Castella-la Manxa.
En l’acte d’obertura, Ribó ha lamentat que els líders populistes creuen que no estan lligats als drets fonamentals, i ha reivindicat el rol clau dels ‘ombudsmen’ per defensar la democràcia, i els ha instat a consolidar una xarxa, davant el fet que “l’amenaça als Drets Humans no cessarà per si mateixa”.
EN EL COR DE LA DEMOCRÀCIA
Tyndall ha afirmat que el problema amb el populisme és que es troba en els cors de les democràcies: “No és una amenaça externa, és una amenaça interna”, que suposa un repte per a totes les societats, que encaren rebutjos als refugiats i corrents basades en la xenofòbia, sobre la qual ha posat com a exemple el Brexit.
El president del IOI ha apostat per trobar noves formes de col·laboració i sortir reforçats d'”un dels seminaris més importants” que realitzen els ‘ombudsmen’ europeus, després de reunir-se fa un any també a Barcelona, quan van abordar les amenaces que podia suposar l’increment de la seguretat per a les llibertats davant el terrorisme, així com la situació dels refugiats.
Becerril ha lamentat com el populisme tracta si es fes amb el poder de l’Estat i instaurar un nou sistema, que probablement no podrà tornar a ser anomenat com a democràtic, i ha reivindicat l’autoritat dels ‘ombudsmen’ per “controlar decisions o accions dels poders públics” i defensar els qui són perseguits, viuen en guerra o davant de dirigents despòtics que els fan impossible la vida.
Ha lamentat el perible dels refugiats que es veuen diàriament a Europa, en mitjans perillosos i controlats per màfies: “Europa no pot tancar els ulls ni les fronteres a aquests fets”, ha sentenciat.