10.04.2017 - 15:15
Down Espanya dona suport a la denúncia per un fet “anacrònic” i sancionable pel Codi Penal
LLEIDA, 10 (EUROPA PRESS)
La presidenta de l’associació Down Lleida, Pilar Sanjuan, ha presentat aquest dilluns en el jutjat de guàrdia de Lleida una denúncia contra el pub Fissure per no permetre l’entrada a un grup de joves amb discapacitat intel·lectual en dues ocasions, el 31 de març i el dissabte 8 d’abril.
En la primera ocasió, 14 persones amb Síndrome de Down i altres discapacitats intel·lectuals no van poder entrar perquè els responsables del local van argumentar que s’estava celebrant una festa privada, i el 8 d’abril un dels monitors va entrar sol i va comprovar que no hi havia cap festa privada, encara que tampoc van deixar entrar el grup, ha explicat a Europa Press la presidenta.
La junta directiva de Down Lleida assegura a la seva pàgina web que també presentarà reclamació en l’Agència Catalana de Consum per la vulneració dels drets de les persones amb discapacitat intel·lectual recollits en la Convenció Internacional dels Drets de les persones amb Discapacitat de l’ONU, ratificada per Espanya el 2007.
REUNIÓ AMB EL PROPIETARI
El matí d’aquest dilluns, Sanjuan s’ha reunit amb el propietari del local, que s’ha personat a la seu de Down Lleida davant la dimensió social que ha aconseguit aquesta discriminació, ha explicat en un comunicat la federació Down Espanya, que ha donat suport a la denúncia presentada per l’entitat per un episodi que ha qualificat d'”anacrònic”.
La presidenta ha ratificat la seva intenció de presentar la corresponent denúncia, “no amb la intenció que multin el local o que el tanquin durant una temporada, sinó perquè aquest lamentable fet no torni a succeir mai”.
També ha portat la queixa davant la Conselleria de Treball, Assumptes Socials i Famílies de la Generalitat, i fonts del departament han explicat a Europa Press que la consellera, Dolors Bassa, ha parlat amb l’entitat, i han recordat que la Llei d’igualtat de tracte que va proposar el Govern –ara en tràmit en el Parlament per la via urgent– ho capacitarà per actuar davant discriminacions.
La federació estatal –que agrupa 92 associacions– ha apuntat que l’article 512 del Codi Penal sanciona amb entre un i quatre anys d’inhabilitació professional qui, exercint la seva activitat laboral, denegui a una persona una prestació a la qual tingui dret per raó de la seva discapacitat, entre altres aspectes.
El president de Down Espanya, José Fabián Cámara, ha afirmat: “No s’entén que una societat madura i moderna segueixi consentint vulneracions pròpies d’altres èpoques. La inclusió efectiva requereix que la societat assumeixi la realitat de la diversitat en el seu si”.
INCLUSIÓ EN L’OCI
Sanjuan ha ressaltat que “és necessari que el col·lectiu de propietaris i personal d’accés d’aquests locals entenguin d’una vegada que les persones amb síndrome de Down tenen els mateixos drets que la resta de la societat”.
Ha cridat al fet que els clients d’aquest tipus d’establiments se sensibilitzin davant vulneracions tan nocives com aquesta i es converteixin en agents transmissors de la inclusió en l’oci”, ha explicat la federació.
SUPORTS PÚBLICS
Després de fer pública la prohibició de l’entrada al pub, han estat molts els suports que ha rebut l’associació: “Tot el suport a Down Lleida. Una societat que vol ser inclusiva no es pot permetre aquestes pràctiques”, ha escrit en el seu compte de Twitter la consellera de Presidència i portaveu del Govern, Neus Munté.
Per la seva banda, l’alcalde de Lleida, a més de publicar un tuit, s’ha posat en contacte amb la presidenta i la vicepresidenta de Down Lleida per manifestar-li que els joves compten amb tot el suport del consistori.
Altres grups de la Paeria també s’han solidaritzat amb els joves, que han rebut el suport, entre ells del popular personatge Senyor Postu, en el seu compte de Twitter Postureig de Lleida.