AMP.- 2016 tanca amb 1.160 morts a la carretera, 29 més que al 2015, i augmenten per primera vegada des del 2003

  • L'any 2016 tanca amb 1.160 morts a les carreteres espanyoles, fet que suposa un augment de 29 morts (2,6% més) respecte a la xifra total de l'any 2015, quan 1.131 persones van perdre la via a les vies del territori espanyol. Així, per primera vegada en 13 anys es trenca la tendència a la baixa, ja que des de l'any 2003, quan es van comptabilitzar 5.399, el nombre de víctimes havia baixat any rere any.

VilaWeb
03.01.2017 - 13:25

MADRID, 3 (EUROPA PRESS)

L’any 2016 tanca amb 1.160 morts a les carreteres espanyoles, fet que suposa un augment de 29 morts (2,6% més) respecte a la xifra total de l’any 2015, quan 1.131 persones van perdre la via a les vies del territori espanyol. Així, per primera vegada en 13 anys es trenca la tendència a la baixa, ja que des de l’any 2003, quan es van comptabilitzar 5.399, el nombre de víctimes havia baixat any rere any.

Les dades del balanç d’accidents que han tingut lloc a vies interurbanes durant l’any 2016 han estat presentats aquest dimarts 3 de gener pel director general de Trànsit, Gregorio Serrano.

Les principals causes dels sinistres aquest 2016, segons ha explicat Serrano, han estat la distracció, en un 28% dels casos, juntament amb la velocitat inadequada (21%). Tot i això, el director general de Trànsit ha destacat l’augment de les infraccions per consum d’alcohol i drogues detectades derant el 2016.

Així, ha explicat que s’han realitzat 3.026 proves a conductors involucrats en accidents, dels quals 829 han donat positiu (27%) i 3.350 proves més a conductors infractors amb 2.2114 positius (63%). Respecte a l’alcohol, s’han realitzat 113.396 proves a persones involucrades en accidents, amb 5.045 positius (4,5%) i 554.593 proves més a conductors infractors amb 4.281 positius (0,8%).

Per al departament que dirigeix Serrano, també ha estat important en aquest augment de la sinistralitat la mobilitat, que ha pujat en 18,6 milions de desplaçaments de llarg recorregut, cosa que representa un augment acumulat del 10% en els darrers 3 anys. També acusen l’envelliment del parc. “Els turismes en els quals viatjaven els morts tenen una edat mitjana de 13,6 anys, 11,1 les furgonetes i 9,5 les motos”, ha declarat. A més, ha assenyalat l’augment de morts d’entre 15 i 24 anys i d’entre 45 i 64 anys.

Així i tot, no ha volgut assenyalar una causa com la principal per a aquestes xifres sinó que ha parlat d'”una sèrie de factors que intervenen en la sinistralitat”. Ha insistit en la distracció al vehicle, “motivada en molts casos per l’ús del mòbil”, així com l’excés de velocitat. Segons la seva opinió, cal “atacar a poc a poc tots aquests fronts”.

Durant 2016, també han ascendit el nombre d’accidents i el nombre de ferits hospitalitzats en sinistres. Concretament s’han comptabilitzat 1.038 successos a les carreteres, fet que suposa 15 accidents més que a l’any anterior (un augment de l’1,4%), mentre que els ferits han sumat 5.067 al llarg del 2016. Es tracta de 209 persones hospitalitzades més que a l’any anterior, fet que suposa un augment en aquesta matèria d’un 4,3%.

Les vies secundàries segueixen sent les més sinistres a Espanya, tres de cada quatre víctimes de trànsit (75%) moren en aquestes carreteres. Tot i això, la DGT destaca que s’ha millorat un 3% respecte a l’any anterior, quan es fregava el 80% de víctimes a aquestes vies. El turisme segueix sent el vehicle més mortal (640 morts), juntamnet amb les motocicletes (214) i els vianants (118).

BAIXEN ELS MORTS A FURGONETES I BICICLETES

Tot i això, el director general de Trànsit, Gregorio Serrano, ha apuntat que en el cas de les motocicletes s’ha produït una millora respecte al 2015. Així, s’han registrat 10 morts menys el 2016 que a l’any anterior. La xifres també han millorat en els usuaris de bicicletes (10 morts menys), ciclomotor (-6) o furgonetes (-11). Per contra ha augmentat el nombre de morts entre els vianants (+5), els usuaris de turismes (+34), camions superiors als 3.500 quilograms (+10) i els d’autobús (+16).

Pel que fa als sistemes de retenció, Serrano ha destacat que les xifres han baixat en tots els casos. En aquest sentit, són 147 els morts que no portaven cinturó de seguretat (3 menys que al 2015) i 3 els nens víctimes d’accident que no portaven retencions adequades de seguretat (un menys que l’any anterior). Pel que fa als motoristes morts que no portaven casc, se n’han comptabilitzat 4 aquest 2016, fet que suposa 6 menys que l’any anterior, 1 víctima sense casc en ciclomotor i que suposa 3 menys que al 2015, i 6 ciclistes morts, 11 menys que l’any anterior.

Alhora, el mes en el qual s’ha comptabilitzat un augment més significatiu de les víctimes de carretera és el març, amb 20 morts més que al 2015 i l’agost, amb 17 més. El segueixen l’abril i el juliol, amb una pujada d’11 respecte a l’any passat, el juny amb 8, el febrer amb 5, el gener amb 2 i l’octubre amb 1.

En la banda contrària hi ha el setembre, quan es va reduir a 25 el nombre de morts respecte al mateix mes del 2015. El maig les morts es van reduir a 16, mentre que el novembre, a 8. Per seva banda, el mes de desembre també presenta una tendència a la baixa ja que, fins al dia 28, un total de 79 persones van perdre la vida, davant les 86 en la mateixa data del 2015.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor