14.10.2025 - 12:49
|
Actualització: 14.10.2025 - 13:09
Amb el pla de segregació en marxa i les intencions del govern de fer el castellà llengua vehicular als centres, avui la Conselleria d’Educació de les Illes ha fet públiques les proves de diagnòstic realitzades per l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) el curs passat. Els resultats no deixen dubtes: els alumnes de les Illes acaben l’ESO amb menys coneixements de català que no de castellà.
En concret, menys de la meitat dels estudiants consolida les competències de català: un 46%. Per contra, de castellà aproven un 52%. Ressalta, també, que anglès és la llengua més consolidada, amb un 54%. Per Illes, hi ha diferències evidents. A Mallorca aproven el català un 47,4% d’alumnes; a Menorca, un 48,8,%, i a Eivissa i Formentera un 35,4%.
Resultats a 4t de primària i 2n d’ESO
El Govern ha fet públics els resultats, que també analitzen la situació a 4t de primària i 2n d’ESO. En el cas dels alumnes més joves, només un 54% supera el català i el 60% el castellà. Ara, la xifra ha crescut cinc dècimes respecte de les darreres proves, del curs 22-23. A 2n d’ESO, però, les xifres són les pitjors: si bé el curs 22-23 consolidaven les competències un 59% dels alumnes, el curs passat tan sols el 44%, en contra del 59% que ha assolit les de castellà.
Entre anglès, castellà, català i matemàtiques, els alumnes de 4t de primària de Mallorca destaquen en castellà (63,5%), els de Menorca en anglès (64,2%) i els de les Pitiüses en castellà (53,5%). Els de 2n d’ESO destaquen en castellà (64,8%) a Mallorca; en matemàtiques (62%) a Menorca, i en anglès (37%) a les Pitiüses.
A 4t d’ESO, destaca a Mallorca el castellà (54,8%) i a Menorca (61,2%) i a les Pitiüses (61,2%), l’anglès.