28.03.2017 - 13:57
BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)
El president de Renfe, Juan Alfaro, ha defensat aquest dimarts el servei de Rodalies a Catalunya i ha rebutjat caure en l'”autofustigació”, en considerar que els índexs de qualitat són bons.
“Són necessàries més inversions en infraestructures i material mòbil, però el servei es mou dins de paràmetres adequats”, ha dit en la taula rodona ‘La liberalització del transport ferroviari en l’horitzó 2020’, durant la jornada ‘Connectats al Futur’ inaugurat pel president del Govern espanyol, Mariano Rajoy.
Alfaro ha defensat la puntualitat del servei de Rodalies, que és del 95% i d’un 82% en Mitja Distància, i ha destacat que el nombre d’usuaris ha crescut un 5,4% al febrer respecte al mateix mes de l’any passat.
“Hem de seguir millorant i prestar un servei amb índexs de puntualitat i qualitat cada vegada superiors, però no podem caure en l’autofustigació contínua”, ha afirmat.
Precisament aquest dimarts, Rajoy ha anunciat que el Pla de Rodalies per a 2017-2025 contempla una inversió de gairebé 3.900 milions d’euros, dels quals 1.882 es destinaran en aquesta legislatura, i la resta en el període 2021-2025.
LIBERALITZACIÓ
Alfaro ha destacat que Renfe es ve preparant per a la liberalització del transport ferroviari de viatgers des que al gener de 2014 es va reestructurar Renfe Operadora creant quatre societats anònimes: Viatgers, Mercaderies, Fabricació i manteniment i Lloguer de material ferroviari.
A més d’Alfaro, han intervingut en aquest debat el president d’Alsa, Jorge Cosmen; el director de viatgers de l’Associació Internacional de Ferrocarrils, Iñaki Barrón, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó.
Cosmen (Alsa) ha diferenciat liberalització de privatització, i ha posat l’accent a millorar el servei al client en preus, seguretat i freqüències.
TICÓ: “L’AVE ÉS CENTRALITZACIÓ”
Enric Ticó (FGC) ha sostingut que l'”aposta intel·ligent” hagués estat, no invertir en alta velocitat, sinó en rodalies i en l’accés ferroviari als ports.
“Per a mi, l’AVE no ha estat un element de vertebració del territori, sinó un element de recentralización. Hem perdut l’oportunitat d’invertir en elements de desenvolupament de transport ferroviari de viatgers i, especialment, de mercaderies”, ha sostingut.
Ha afegit que Adif hauria de “millorar la interlocució amb els operadors logístics i transitarios”, i ha carregat contra el cànon del túnel del Perthus.
Iñaki Barrón (Associació Internacional de Ferrocarrils) ha posat els Estats Units com a exemple de competitivitat sobre mercaderies, i al Japó sobre viatgers: “Són dos clars exemples de ferrocarril que guanyen diners”.
“La liberalització no és la panacea, no resol el problema del ferrocarril ni del transport, però permet millorar la relació qualitat-preciar per al client”, i ha considerat necessari aportar més homogeneïtat a la xarxa ferroviària europea.
ASSISTENTS A la JORNADA
A l’auditori hi havia un nodrit grup d’empresaris; entre ells, el president d’ACS, Florentino Pérez; del Grup Godó, Javier Godó; la directora de l’Aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano; el president de la Càmera de Barcelona, Miquel Valls; el president de Cecot, Antoni Abad; el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, i el president de Pimec, Josep González.
A més, ha assistit la vicepresidenta del Govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría; el ministre de Foment, Íñigo de la Serna; la tinent d’alcalde de Barcelona Janet Sanz; el president de Renfe, Juan Alfaro; el d’Alsa, Jorge Cosmen, i el de Ferrocarrils de la Generalitat, Enric Ticó.