25.01.2026 - 17:53
|
Actualització: 25.01.2026 - 19:50
Els pares d’Alex Pretti, l’infermer mort ahir en una operació del Servei de Control d’Immigració i Duanes dels Estats Units (ICE) a Minneapolis, denuncien “mentides repugnants” de les autoritats federals sobre les circumstàncies del fet, tot defensant que el seu fill no duia cap arma a la mà quan va ser tirotejat per un agent.
“Les mentides repugnants que ha dit l’administració sobre el nostre fill són reprovables i nauseabundes. És evident que l’Alex no tenia cap arma a la mà quan va ser atacat pels sicaris assassins i covards de l’ICE de Trump”, han manifestat Michael i Susan Pretti en un comunicat difós a les xarxes socials.
Segons que expliquen, a les imatges dels fets es veu que Alex Pretti tenia el telèfon mòbil a la mà dreta. “Tenia el telèfon a la mà dreta i l’esquerra, sense res, aixecada per intentar protegir la dona que l’ICE acabava de fer caure a terra, mentre li tiraven gas pebre”, relaten els pares.
Asseguren que només volen que es descobreixi la veritat. “El nostre fill era un home bo”, diuen, tot afegint que continuen amb el cor trencat i molt indignats per la seva mort. Recorden que Pretti era una persona amable, que tenia cura de la seva família, dels amics i també dels militars veterans nord-americans, com a infermer de l’UCI de l’Hospital de Veterans de Minneapolis.
“L’Alex volia fer un món millor. Malauradament, ja no serà aquí per a veure’n l’impacte. No faig servir la paraula ‘heroi’ a la lleugera. Però el seu darrer pensament i la darrera acció van ser protegir una dona”, afegeixen.
Resposta de les autoritats federals
Després del comunicat familiar, el fiscal general adjunt dels Estats Units, Todd Blanche, ha dit: “No tenim res més que solidaritat per a la família.” Però ha avisat que faran “tot allò que calgui per protegir els homes i dones de l’ICE”.
Blanche també ha retret l’actitud del batlle de Minneapolis, Jacob Frey, i del governador de Minnesota, Tim Walz, tots dos demòcrates, i ha qualificat les seves paraules d’“enganyoses i horroroses”. “Ningú no vol que es perdi cap vida, però fem una feina molt important en circumstàncies molt difícils”, ha afirmat, tot subratllant que els agents federals actuen “amb humanitat” en aquesta mena d’actuacions.
L’actuació de la policia federal
Alex Pretti va morir ahir després d’haver rebut uns quants trets d’un agent de la Patrulla Fronterera mentre era reduït en el decurs d’una operació de l’ICE per a capturar un ciutadà estranger al centre de Minneapolis. Segons les autoritats federals, Pretti duia una arma en el moment de l’incident i recorden el dret dels agents de defensar-se. Amb tot, Pretti tenia llicència d’armes.
Més actuacions recents dels agents federals, com ara la mort de Reneé Good el 7 de gener també a trets a mans dels agents i la detenció d’un infant de cinc anys, han encès els ànims de la població de l’estat. Les autoritats municipals i estatals han demanat la retirada de les forces federals addicionals i el final de l’“ocupació”.

