15.02.2017 - 13:56
La producció estrenarà unes ulleres interactives per al públic que ho desitgi
BARCCELONA, 15 (EUROPA PRESS)
El fundador de La Fura dels Baus Àlex Ollé explora en el monstre interior de cadascun en l’òpera de “aïllament i decadència” ‘Quartett’, basada en l’obra de Heiner Müller, que portarà la seva gira internacional al Gran Teatre del Liceu de Barcelona en cinc úniques funcions entre el 22 de febrer i el 3 de març.
Segons ha explicat en roda de premsa Ollé aquest dimecres, l’obra –amb direcció musical de Peter Rundel– està inspirada en els personatges de ‘Les amistats perilloses’ de Pierre Choderlos de Laclos, i és una proposta que es combina amb la peça pregrabada i tractada de forma electrònica pel centre de recerca IRCAM de París (França).
“Bàsicament és una reflexió sobre la societat occidental amb una certa decadència, i s’explica a partir d’una parella de classe alta, burgesa i que viu absolutament fora de la realitat, d’esquena al món i que es miren el melic”, ha relatat Ollé –director d’escena–, que ha lamentat que això no succeeix solament a les classes altes i burgeses, sinó que tots vivim d’esquena a la realitat.
Segons la seva opinió, aquesta parella està embolicada en el cansament i l’avorriment i estableix una relació de joc que acaba sent molt perillós: “És un joc caníbal, ja que es devoren un a l’altre a partir de les paraules”.
Ollé ha avisat que es tracta d’una obra que té una mica de pornogràfic i que sacseja l’espectador”, ja que aquest a més es col·loca en una posició de voyeur, com si mirés a través d’un pany als protagonistes.
2.000 QUILOS EN SUSPENSIÓ
Aquests personatges se situen en una caixa en suspensió de 2.000 quilos i sostinguda amb uns 600 cables d’acer atemptant contra la noció habitual d’estabilitat, segons ha explicat el responsable d’escenografia, Alfons Flores, qui cercava “generar un món aïllat amb personatges d’esquena al món”.
Ollé ha celebrat que aquesta òpera és una aposta per l’òpera contemporània de nova creació que pels seus components visuals –ja que inclou projeccions en vídeo creades per Franc Aleu– i musicals aspira a cridar l’atenció d’un públic jove La producció del Teatre alla Scala de Milà (Itàlia) es va estrenar a la ciutat italiana, i ha passat per Lille (França) i Buenos Aires (Argentina), abans de la seva arribada a Barcelona, amb un elenc integrat pels artistes Robin Adams i Allison Cook, els qui sumen anys de complicitat des de l’inici del projecte.
Cook ha explicat que aquesta proposta planteja l’evolució de l’òpera tradicional en una època de l’instantani on és necessari oferir alguna cosa visualment atractiu, mentre que Adams ha incidit en la importància del significat: “Tots tenim una part monstruosa que amaguem com a monstres sense empatia. És un reflex de la societat contemporània”.
La directora artística del Liceu, Christina Schepelmann, ha defensat que aquesta òpera compta amb una “escenografia espectacular”, i que la seva totalitat hauria d’interessar a un públic més ampli que el públic habitual del Liceu.
A més, aquesta òpera serà la posada de llarg del sistema Opera Touch, pel qual es posarà a la disposició del públic el lloguer d’una trentena d’ulleres interactives –que oscil·larà entre 10 i 15 euros– en les quals se sobreimprimirán els subtítols de l’òpera, així com informació de la trama i dels personatges, a més de l’opció de generar un tweet sobre la satisfacció amb l’òpera.