22.04.2017 - 13:15
Les autoritats locals tanquen l’espai aeri sobre el centre de la ciutat i mobilitza a 4.000 policies
La conferència de l’any passat va acabar amb més de 400 detinguts
BERLÍN, 22 (DPA/EP)
El partit ultradretà Alternativa per a Alemanya (AfD) celebra a partir d’aquest dissabte a la ciutat de Colònia la seva conferència anual en estat de consternació i lluita interna després de la negativa de la seva carismàtica presidenta, Frauke Petry, a liderar les llistes electorals, i entre fortes mesures de seguretat per impedir que es repeteixin els actes violents de l’any passat, que es van saldar amb 400 detinguts d’extrema esquerra.
L’espai aeri del centre de Colònia porta tancat al trànsit des de fa dos dies mentre els oficials del partit intenten definir la seva estratègia per a les eleccions generals del 24 de setembre, on cercarà consolidar l’ímpetu que ha adquirit des del seu naixement en 2013, i que ara podria garantir-li, per vegada primera, la seva presència al Parlament d’Alemanya.
L’AfD podria aconseguir aquest objectiu si manté l’actual suport que es reflecteix en les enquestes: un 10 per cent de la intenció de vot, el doble del percentatge mínim necessari per obtenir representació parlamentària que va fregar fa quatre anys, pocs mesos després de la seva fundació pel catedràtic d’Economia Bernd Lucke, ara fora de les files després de la deriva que va adquirir el partit — en els seus inicis una resposta a la crisi financera — cap a la ultradreta política.
L’arribada massiva a Alemanya d’immigrants del Proper i Mitjà Orient i d’Àfrica va ser aigua per als molins de l’AfD, que va encadenar un èxit darrere l’altre en eleccions regionals i va aconseguir fins a un 16 per cent en les preferències a nivell nacional.
Ara, l’AfD està representada en onze dels 16 hemicicles en els ‘laender’ i probablement aconsegueixi desembarcar en dos més en les eleccions regionals de Schleswig-Holstein (el 7 de maig) i Renania del Nord-Westfàlia (el 14 de maig).
Ara, el descens del nombre de refugiats que s’ha registrat des del tancament de la ruta de migració a través dels països del sud-est europeu, sumat a l’acord amb Turquia per tancar la via d’èxode per mar, han deixat sense munició el sector més dur contra la immigració. En el seu lloc, els seus discursos han estat substituïts per insults de tint racista i nazi, la qual cosa ha causat mella en la intenció de vot.
PETRY ABANDONA EL VAIXELL
La carismàtica Frauke Petry, qui presideix el partit juntament amb Jörg Meuthen, va sorprendre el dimecres en renunciar a encapçalar la llista electoral. Petry va dir que no estava a disposició ni com a candidata única, com aspirava al principi, ni formant un equip, com proposaven els seus rivals de l’ala més dretana.
Petry va anunciar que proposarà el partit que abandoni la postura de mera oposició als “partits establerts” i es converteixi en una formació capaç de segellar aliances de Govern.
Els rivals de Petry, entre ells el veterà publicista Alexander Gauland i l’ultranacionalista Björn Höcke, li van acusar de generar un conflicte programàtic inexistent per pura ànsia de poder.
De fet, la premsa alemanya ha recordat que la pròpia Petry va recolzar posicions extremes, com quan va proposar indirectament l’ús d’armes a la frontera germana per impedir l’ingrés de refugiats. “Fa dos anys, quan Lucke va ser derrocat, Petry no va tenir escrúpols a tirar mà dels dretans en el partit. Aquest va ser un dels seus majors errors”, va assenyalar el diari ‘Kölner Stadt-Anzeiger’.
“No va poder domar a Björn Höcke i als esperits dretans que va invocar; no va poder impedir que l’AfD, que va començar com un partit d’eurocríticos, es convertís més i més en una mezcolanza de racistes, nacionalistes de dreta i ultradretanes”, va sentenciar el rotatiu.
Al congrés de Colònia no es triarà nova cúpula, per la qual cosa Petry seguirà sent presidenta, però encara així podria córrer la mateixa sort que el seu antecessor Lucke si es topa amb el rebuig tancat dels delegats.
El partit perfilarà diumenge que ve un programa electoral entre les propostes del qual figura la de la “immigració negativa de 200.000 persones per any”, és a dir, que cada any abandonin el país almenys uns 200.000 estrangers més dels quals ingressen. També es plantejarà prohibir l’ús del vel islàmic en l’administració pública.
Un tema que generarà controvèrsia serà la moció per obrir un procediment d’expulsió de Björn Höcke per criticar la cultura de la memòria del genocidi jueu durant el nazisme. Molts en el partit estan en contra de tirar a Höcke com exigeix Petry.
El propi Höcke no podrà participar al congrés perquè l’hotel de Colònia en el qual se celebra l’ha prohibit l’entrada. L’amfitrió de l’esdeveniment és el president de la secció de l’AfD de Renania del Nord-Westfàlia, Marcus Pretzell, amb el qual Petry es va casar fa poc i del que espera un fill, el cinquè per a la política de 41 anys.
Malgrat les lluites internes, els populistes probablement tanquin files davant les protestes multitudinàries anunciades en Colònia contra el congrés i a les quals s’espera l’assistència de fins a 50.000 persones.