L’Ajuntament de Barcelona projecta la transformació de Montjuïc amb un eix de vianants a la plaça d’Espanya

  • El projecte també preveu d'ampliar el Sant Jordi Club i recuperar el Palau d’Esports com a pavelló esportiu

VilaWeb
26.02.2025 - 21:38
00:00
00:00

L’Ajuntament de Barcelona projecta la transformació de Montjuïc i els seus entorns amb una plaça d’Espanya més “amable” que compti amb un nou eix de vianants. Així ho ha anunciat el batlle, Jaume Collboni, durant la conferència batejada com ‘Nou Montjuïc’, que ha pronunciat de la Fundació Joan Miró estant en el marc de l’acte ‘L’alcalde respon’.  El projecte preveu, entre altres, que la plaça d’Espanya compti amb un nou eix que connectarà amb passos de vianants tots els costats amb el centre de la plaça, que tindrà una nova vorera al voltant de la font. També s’incorporarà verd al seu entorn. La transformació, amb un pressupost de deu milions d’euros, es farà quan acabin les obres de l’L8.

Segons l’ajuntament, la plaça serà “una nova porta d’entrada” a la muntanya des de la ciutat i el nou eix de vianants ha d’afavorir-ne l’accessibilitat. L’objectiu és que es converteixi en un gran node de connexió del transport públic de la regió metropolitana, amb tres línies de metro i ferrocarrils i una nova estació d’autobusos interurbans subterrània. També es transformarà l’avinguda de Maria Cristina amb un gran passeig central per a vianants.

Ampliació del Sant Jordi Club i recuperació del Palau d’Esports

Altres actuacions associades a la transformació de Montjuïc i projectades fins al 2035 tenen a veure amb l’Anella Olímpica. Aquesta actuació en concret es farà en els cinc anys vinents i, amb un pressupost de 370 milions d’euros, inclou l’ampliació de la sala Sant Jordi Club, per poder acollir concerts de fins a vuit mil espectadors, la renovació del Palau Sant Jordi, la modernització de l’Estadi i la transformació de l’esplanada. Segons ha explicat Collboni, la idea és plantar cirerers a l’esplanada i crear-hi espais d’estada i zones de restauració perquè sigui un “nou espai d’ús ciutadà”.   L’objectiu és que la muntanya de Montjuïc es consolidi com el gran parc metropolità de la ciutat i sigui un pulmó verd amb protagonisme per la cultura i l’esport. Per exemple, una altra actuació que es desenvoluparà en els anys vinents és la recuperació del Palau d’Esports com a pavelló esportiu de ciutat, que també tindria altres usos cívics i culturals.

Collboni ho ha destacat i ha recordat que l’última vegada que el Palau va tenir usos esportius va ser l’any 2000. Entre el 2000 i el 2008, ha dit, va tenir usos culturals però d’ençà del 2008 es troba tancat i per això la ciutat té “el deure” de reutilitzar aquest espai, que bàsicament tindrà un ús esportiu.

Montjuïc com a eix “central”

“Montjuïc ha d’esdevenir un dels eixos centrals de la nova Barcelona metropolitana del segle XXI i del 2035”, ha assegurat Collboni, que espera que amb totes les actuacions es pugui “abraçar de nou” la muntanya de Montjuïc. Les inversions previstes sumen 2.800 milions d’euros, ha dit el batlle. D’aquestes, l’Ajuntament i BSM aporten un 25% i la resta és un esforç que està fent la Generalitat i Fira.  L’ampliació de l’L2 del metro fins a Montjuïc serà un punt clau en aquesta transformació perquè facilitarà l’accés ciutadà a l’Anella Olímpica, al MNAC i al conjunt de la muntanya. Fins a la seva execució, es millorarà l’accés amb autobús amb un recorregut similar, amb la nova línia X3, que des del Paral·lel i Plaça Espanya tindrà parades a l’Anella Olímpica, al carrer Foc i la Fira. També es modificarà el nom de la línia 150, que es convertirà en el Montjuïc Bus.

Segons ell, serà una de les transformacions més rellevants dels anys vinents i es farà amb els barris i des dels barris que l’envolten per relligar la muntanya amb la Marina, el Poble-sec, la Font de la Guatlla i, per extensió, amb la ciutat. A més del nou eix de vianants de la plaça d’Espanya i la remodelació de l’Anella Olímpica, també es contemplen altres projectes que ja es coneixien, com la transformació de la Fira de Barcelona, la renovació del Morrot, l’ampliació de l’L2 o la consolidació del barri de la Marina del Prat Vermell i la recuperació dels jardins històrics de la muntanya. La Marina del Prat Vermell és un dels barris on l’Ajuntament de Barcelona veu potencial per créixer en habitatge i preveu la construcció fins a dotze mil habitatges, la meitat dels quals protegits.

La transformació del Morrot, ha concretat Collboni, es farà en dues fases. La primera, encapçalada pel Port de Barcelona, finalitzarà l’any 2027 i permetrà tenir un nou vial en la cota del port per a transport públic, vianants i bicicletes. Aquesta actuació té un pressupost de deu milions d’euros. En l’horitzó 2035 s’ampliarà la ronda Litoral, una actuació que durà a terme el Ministeri de Transports espanyol, amb un pressupost de noranta-vuit milions d’euros, i transformarà l’actual vial de la ronda en el gran passeig per a vianants, bicicletes i transport públic.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678
dldtdcdjdvdsdg
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678
Fer-me'n subscriptor