07.12.2025 - 18:28
|
Actualització: 07.12.2025 - 21:27
Els Agents Rurals, amb el suport dels seus homòlegs de Madrid, d’Andorra i de la Guàrdia Civil, han començat a pentinar els catorze quilòmetres de la zona de baix risc inclosa dins el perímetre infectat per la pesta porcina africana (PPA). Cerquen cadàvers de porcs senglars i monitoren els vius per impedir que surtin del perímetre i calgui eixamplar-lo. Els agents han acabat la prospecció a la zona zero, de sis quilòmetres, i ara treballen al segon perímetre. Ho fan en parelles, a peu, amb drons i amb gossos entrenats per a localitzar animals morts sense foragitar els vius. Volen trobar senglars morts per analitzar-los, retirar-los i tancar corredors naturals perquè els animals vius no es dispersin.
Control de la segona corona
Lluís Pallarès, cap de l’Àrea de Grups Especials del Cos d’Agents Rurals, ha explicat la tasca que fan amb gossos i drons en la contenció del virus des d’un punt proper a Sabadell (Vallès Occidental), on s’han desplegat quatre binomis agent-gos dels quinze que hi treballen.
Pallarès ha dit que la localització de cadàvers de senglars i el control d’exemplars vius a la zona d’alt risc, els sis quilòmetres al voltant del punt on es van trobar els dos primers senglars morts, ja ha acabat. Ara la prospecció se centra en el segon perímetre, de catorze quilòmetres, que comprèn fins a setanta-un municipis. La feina consisteix a localitzar senglars morts perquè siguin analitzats i a monitorar els vius, per controlar-los i evitar-ne la sortida del perímetre infectat. Els gossos, ha detallat, estan entrenats per a trobar només cadàvers, no pas animals vius, a diferència dels gossos de caça.
En aquesta fase, no s’abaten animals vius, sinó que se cerquen i es controlen. S’identifiquen amb geolocalització i principalment es tanquen els corredors naturals o artificials per evitar-ne la dispersió.
Divisió en quadrícules i suport amb drons
El territori s’ha dividit en quadrícules de 300 metres de vèrtex per facilitar el marcatge de les zones ja pentinades i les que encara estan pendents. No tot el terreny és igual d’accessible. A les zones tancades i amb més densitat de vegetació la feina dels gossos és més essencial, segons Pallarès. Als sectors oberts, la feina es fa a peu o amb drons equipats amb sensors tèrmics, cosa que la facilita.
El mateix Pallarès ha insistit que el treball dels gossos “és compatible” amb la contenció de la dispersió dels senglars vius, sans o no. “Estan entrenats especialment per a rastrejar exemplars morts i en cap cas perseguir o espantar els vius quan en troben”, ha assenyalat.
Sigui com sigui, fonts dels Agents Rurals han remarcat que ara per ara no s’abaten exemplars vius. Primer es delimiten els existents i els barren el pas tot tancant, amb elements físics, les zones de pas natural que podrien servir-los per a sortir.
Procés de desinfecció dels equips
Com els altres equips que participen en el dispositiu contra la PPA, també els gossos han de ser desinfectats en acabar la feina. Primer, al mateix lloc, els netegen les extremitats, sobretot si han entrat en contacte amb animals morts. A continuació, agents, vehicles i gossos tornen al centre de comandament avançat de Santa Perpètua de Mogoda, on la Unitat Militar d’Emergència espanyola (UME) completa la desinfecció amb un segon punt de neteja amb líquids desinfectants.