14.11.2025 - 21:40
L’Aferrada, la trobada de creadors de contingut digital en català, torna a Palma aquest cap de setmana. És el tercer certamen d’un esdeveniment que ajunta influenciadors i experts durant dos dies i que ja es consolida com a referent en el sector. “És important que existeixi, perquè és un punt de trobada del sector. És una professió relativament nova i, com que es treballa al món virtual, és una oportunitat única de trobar-se, d’aprenentatge, de creixement i d’oportunitats”, diu la directora de l’Aferrada, Laia Carrera.
Més de 150 creadors de contingut i professionals del sector de la comunicació assistiran a les jornades. No és casual, l’èxit, atès el creixement dels darrers anys d’aquest sector. Carrera ho corrobora: “Ha crescut moltíssim. M’encanta veure com creix, perquè tornarem a omplir el CaixaForum. N’hi ha uns quants que no es volen perdre l’Aferrada, un cop l’han provat volen tornar a venir perquè han vist que és una oportunitat per a ells, però és que vindran molts creadors nous i de temes molt diversos, és una passada.”
Aquest creixement de contingut en català també s’ha fet notar, especialment, a les Illes. Un terç dels creadors que s’hi han apuntat són de les Illes, sobretot de Mallorca. “És gent amb moltes ganes de fer coses. S’ha romput la barrera de la por, de voler fer contingut en català. Hi ha un nínxol de mercat”, opina la directora.
De totes les edats
Si bé l’embrió de l’Aferrada és la Troca, una trobada per a joves que van organitzar els governs de les Illes, Catalunya i País Valencià fa quatre anys, el públic objectiu ha canviat. “Amb aquests quatre anys, hem anat veient que ser creador de contingut digital no té un límit d’edat. De fet, s’està convertint en una professió.” Per això, per trencar amb aquesta idea, enguany es dedica un espai, “Generació Èxit”, que serà conduït dissabte per Mariola Dinarès i Àngel Aguiló. Serà un diàleg obert amb el públic “per a demostrar que no hi ha edat”.
“Que hi hagi creadors d’edats diferents també és importantíssim perquè tothom té el seu públic. La gent més gran també consumeix molt contingut digital i que trobin també el seu contingut amb temes que els interessin més”, diu Carrera. D’aquesta manera, l’Aferrada dóna veu a un col·lectiu cada vegada més ampli i divers que comparteix el mateix propòsit: professionalitzar-se i fer del català una llengua plenament present a les xarxes i a l’àmbit digital.
Una de les coses que destaca d’enguany és l’espai de connexions que es crea, un diàleg directe entre creadors i plataformes pensat perquè aquestes plataformes puguin explicar quines necessitats hi ha al mercat, quina mena de contingut cerquen i puguin conèixer nous perfils.
Acostar el missatge de les institucions
Carrera també destaca la ponència d’Àngels Bardina, membre de la junta de govern del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i cap de Publicitat a la Diputació de Barcelona. “Parlarà d’una cosa que no es parla habitualment: el rol dels creadors com a aliats en la comunicació institucional. Com poden ajudar a acostar el missatge de les administracions a la ciutadania. És un gran tema”, apunta Carrera.
També s’hi parlarà de marca personal amb Ari Vigueras, psicòloga, formadora i consultora, especialitzada en l’ús estratègic d’eines d’IA per a la gestió de marques. “Hi ha creadors que es comencen a professionalitzar o que ja tenen una comunitat, però que a l’hora de fer col·laboracions amb marques els falta informació i estratègia. Es parlarà de com treballar la marca personal.”
Amb tot això, és evident que el sector ha evolucionat. S’ha passat de mostrar com és la vida personal, que també és un nínxol, fins a multitud de sectors diferents i molt demarcats. “Ens anem especialitzant. Es normalitza la creació i tot això és salut del català”, creu Carrera.
Informació de l’esdeveniment
La trobada és impulsada per l’Obra Cultural Balear (OCB) amb el suport del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, l’Institut d’Estudis Baleàrics, el Consell de Mallorca, el Ministeri de Cultura, EVA – 3Cat, Accent Obert i l’AMIC.
Si dissabte l’atenció se centra en les ponències d’experts i el contacte entre creadors, empreses i plataformes, diumenge serà el moment dels creadors, que mostraran la riquesa, la diversitat i el talent de l’ecosistema digital en català.
Entre els participants d’enguany, hi ha Núria Camp, Meritxell Colell, la Tropa (Daniel Roig, Àngela Barber, Joel Denis i Maria Antònia Esquinas), Xisco Domínguez, Elisabet Aloy i Adrià Llagostera, Joan Sánchez, Pau Guzmán, Pol Casellas, Joan Salvador, Es3perduts (Jeroni Pou, Agustí Pou i Tià Rigo), Marta Domingo, Norman López, Pedro Irles, Anam Fent (Neus Gil i Aina Segura), Antoni Guiscafrè, Araendonen (Sebastià Crespi i Toni Miró) i Constança Ramis.
View this post on Instagram