18.09.2025 - 13:25
|
Actualització: 18.09.2025 - 17:39
AENA preveu de destinar més de 3.000 milions d’euros a l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat i 1.154 milions d’euros al d’Alacant-Elx Miguel Hernández per al període 2027-2031. A Catalunya, la major part de la inversió es farà a partir de l’any 2031. Els tràmits que s’han de fer impliquen la Comissió Europea i el govern espanyol ha explicat que el procés serà llarg.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha presentat el pla proposat per AENA per elaborar el nou Document de Regulació Aeroportuària (DORA III), que s’aplicarà durant el període 2027-2031.
En aquest marc quinquennal, que fixa les condicions bàsiques de gestió dels aeroports de l’estat espanyol, s’hi inclouran l’ampliació de la tercera pista del Prat i la construcció d’una nova terminal satèl·lit, a més de la reconfiguració de les terminals T1 i T2.
El nou DORA inclourà els projectes d’ampliació de la pista, l’adquisició dels terrenys necessaris i les mesures compensatòries corresponents, entre més actuacions.
AENA preveu que el pla permeti d’assolir una capacitat de 90 operacions per hora al camp de vol del Prat, adaptar-ne la capacitat del costat de terra, i convertir l’aeroport en un referent de sostenibilitat.
El pla d’inversió d’AENA, que gestiona 46 aeroports i 2 heliports a l’estat espanyol, preveu una despesa total de 12.888 milions d’euros entre 2027 i 2031.
Les inversions proposades es debatran en un procés de consulta amb les companyies aèries i es presentaran al comitè de coordinació aeroportuària de cada regió. Després, continuaran la tramitació fins a l’aprovació definitiva per part del consell de ministres.
Les inversions a Alacant-Elx
Segons AENA, les inversions a l’aeroport d’Alacant-Elx inclouen actuacions als aparcaments, als accessos, a la urbanització i a l’àrea de la terminal, que creixerà un 30%.
Entre les novetats destaca la demolició de l’antic terminal per a vols fora de l’espai Schengen. AENA té previst d’actuar a l’edifici processador per instal·lar un nou control de seguretat amb la tecnologia més avançada, de manera que ja no caldrà treure ni líquids ni dispositius electrònics de l’equipatge de mà, fet que agilitzarà el pas i millorarà la qualitat del servei. Sobre el terreny de l’antic terminal s’aixecarà un nou dic per a vols fora de Schengen. Això respon als nous requisits de control fronterer i a l’augment del trànsit internacional, sobretot britànic, a més de la necessitat de millorar la qualitat i els serveis per a aquests passatgers.
Aquestes noves portes d’embarcament tindran passarel·les d’accés directe i, a la zona, també es faran millores als accessos i als aparcaments. S’hi preveuen, a més, millores en les vies de rodament de la plataforma, que reduiran el temps de circular de les aeronaus, i la construcció d’una via de sortida ràpida que permetrà la mateixa operativitat des de totes dues capçaleres de pista.
Sense especificar quantitats concretes, AENA ha explicat que entre 2027 i 2031 també es faran actuacions significatives a l’aeroport de València, com ara l’ampliació, la creació d’un nou control de seguretat amb la darrera tecnologia i la construcció de portes d’embarcament connectades per passarel·la, a més d’altres millores en els aparcaments i els accessos.
Millores a Girona, Reus i Sabadell
El pla preveu millores a la zona d’embarcament de l’aeroport de Girona-Costa Brava, la construcció d’una terrassa al costat aire, l’adequació de la zona d’arribades no Schengen i el redisseny de l’aparcament d’autobusos. També es preveu ampliar la plataforma i executar una passarel·la de connexió entre la futura estació d’alta velocitat i la terminal.
A Reus (Baix Camp), s’hi farà una nova zona de control de passaports d’arribades, es remodelaran els vials d’accés, es milloraran les zones d’embarcament i es renovaran equipaments als aparcaments, entre altres actuacions.
AENA també inclourà en el pla una millora de la urbanització, els accessos i les escomeses de l’aeroport de Sabadell (Vallès Occidental), a més de l’ampliació de la plataforma.