ACPV demana a la jutgessa el vídeo on Pradas parla de “explosió meteorològica” durant la gota freda

  • L’enregistrament, emès per RTVE i enregistrat per À Punt, mostra la consellera dient a Mazón: “Ni l’exèrcit espanyol pot accedir a Utiel”

VilaWeb
07.11.2025 - 15:50
Actualització: 07.11.2025 - 17:42

Una de les acusacions populars en la causa penal sobre la gestió de la gota freda, Acció Cultural del País Valencià, ha sol·licitat que s’incorpori a la investigació un vídeo en què es pot sentir l’aleshores consellera d’Interior, Salomé Pradas, descrivint la situació del 29 d’octubre de 2024 com “una explosió meteorològica mai vista en anys”. L’enregistrament, on també apareix el president de la Generalitat, Carlos Mazón, forma part del documental CECOPI: les hores crítiques, emès per RTVE el passat 29 d’octubre, i conté fragments de vídeo i àudio gravats per À Punt.

Segons que ha exposat ACPV, l’enregistrament original d’À Punt no consta al sumari de la causa, motiu pel qual demana a la jutgessa instructora de Catarroja que n’ordeni la incorporació. L’acusació sosté que el pla seqüència mostrat al documentari conté diàlegs d’interès judicial entre Pradas, Mazón i altres responsables d’emergències reunits al Centre de Coordinació Operativa Integrada (CECOPI) la tarda de la catàstrofe.

En el fragment transcrit a la seva petició, Pradas diu textualment: “És una explosió, una explosió meteorològica mai coneguda en anys. Aquesta és la paraula. És una explosió. Hi ha hagut fins i tot tornados. Quan era a Carlet n’hi havia un… Però a tot arreu. A Xiva, a Utiel… A Utiel no hi poden accedir, no saben què hi ha. Ni la UME.”
Segons la mateixa transcripció, la cap de premsa del president, Maite Gómez, demana primer que “deixin parlar un moment” a Pradas i Mazón. La consellera continua explicant que “ni l’exèrcit espanyol pot entrar a Utiel”, mentre Mazón respon que telefonarà a la delegada del govern espanyol, Pilar Bernabé.

Durant aquella conversa també hi intervé Raúl Quílez, director de la Societat Valenciana de Gestió Integral dels Serveis d’Emergències (SGISE), que afirma: “El problema és que passem un moment d’incertesa, que no sabem realment què hi ha.” És aleshores quan Mazón es queixa: “No tenc cobertura! No ho entenc!”, i Pradas li respon que “ha caigut la xarxa”. L’intercanvi acaba amb la consellera dient: “Pilar, et passo el president, d’acord?”, just abans que soni una alerta al centre.

Acció Cultural argumenta que ha pogut accedir solament a fragments d’aquestes converses a partir dels enregistraments bruts facilitats per Emergències i per À Punt, però no a les imatges originals del pla seqüència amb so, que considera essencials per a la investigació. Per això, demana al jutjat que sol·liciti una còpia íntegra del documental de RTVE al centre territorial de València i que requereixi a À Punt la verificació i remissió dels arxius audiovisuals complets. Aquest vídeo podria aportar nous elements sobre el coneixement que tenien els responsables polítics de la gravetat de la situació mentre es produïa el col·lapse meteorològic i sobre la coordinació entre el govern valencià i els equips d’emergència durant les hores més crítiques del 29 d’octubre de 2024.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor