03.02.2026 - 21:18
Gent per Formentera (GxF) ha fet pública la sentència de l’Audiència Provincial de Palma que absolt de tots els delictes els ex-dirigents de la formació Jaume Ferrer Ribas, Sònia Cardona Ferrer, Bartomeu Escandell Tur i Josep Mayans Costa. Se’ls acusava dels delictes de desobediència, prevaricació administrativa i malversació de cabals públics en relació amb l’enderrocament de Can Ses Castellones i la urbanització dels vials de Sant Ferran i Es Pujols.
Aquesta nova sentència arriba després d’haver desestimat dijous passat el Tribunal Suprem espanyol el recurs de cassació interposat pel responsable de l’empresa Sunway SL, amb interessos urbanístics a la zona de Punta Prima de Formentera. El Suprem confirmava així l’absolució dels quatre membres de GxF que el 2010 van aprovar les normes subsidiàries i el pla territorial de l’illa.
Aquesta resolució posa fi a un procés iniciat el 2013 arran de l’acusació exercida pel promotor, mitjançant la seva societat, pels presumptes delictes esmentats. L’acusació popular demanava una pena de vuit anys d’inhabilitació per a cadascun dels encausats pel delicte de prevaricació administrativa; una multa de dotze mesos a raó de 20 euros per dia i inhabilitació per a qualsevol càrrec o ocupació pública durant dos anys pel delicte de desobediència. Finalment, sol·licitava sis anys de presó i quinze d’inhabilitació individual pel delicte de malversació.
La fiscalia, per la seva banda, considerava responsables Jaume Ferrer Ribas i Bartomeu Escandell Tur, en concepte d’autors d’un delicte de desobediència, amb l’atenuant de dilacions indegudes. La fiscalia proposava una pena per a cadascun de divuit mesos de multa a raó de quinze euros per dia i inhabilitació especial per a exercir càrrecs públics durant 24 mesos.
No hi va haver inactivitat, segons la sentència
La sala rebutja ara, pel que fa al delicte de desobediència, que hi hagués incompliment del mandat judicial. Subratlla que, tot i que entre la resolució ferma de demolició de 2009 i l’inici de les obres van transcórrer tres anys, aquest període no va ser d’inactivitat sinó d’utilització dels recursos legals disponibles. L’enderrocament es va executar sense demora quan es va esgotar la via legal. Pel que fa a la prevaricació i la malversació, la sentència indica que les actuacions s’emmarquen en un conveni signat el 2009 entre el Consell de Formentera i el Ministeri de Foment espanyol per a la construcció d’infrastructures viàries, la supervisió i finançament de les quals corresponien a organismes de l’estat espanyol.
No s’ha pogut acreditar cap despesa imputable a una conducta malversadora ni una acusació prou concreta. L’Audiència assenyala que l’acusació va actuar amb temeritat per manca de concreció i proves, per la qual cosa imposa les costes a la part acusadora en deu de les dotze peces del procediment.