Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  14.03.2013  06:00

L'últim despropòsit: El 'corredor madriterrani'

El govern espanyol impulsa un corredor mediterrani que passaria per Madrid i Saragossa • El govern català assegura que el tram entre València i Barcelona es farà perquè és un compromís

Men?ame
 

El govern espanyol no sembla decidit a donar ple suport al corredor mediterrani que defensen institucions polítiques i econòmiques de tot el país i que té l'aval de la Comissió Europea. Dilluns la ministra de Foment, Ana Pastor, va signar a Brussel·les un acord amb els seus homòlegs italià, francès, eslovè i hongarès per impulsar el transport ferroviari a Europa mitjançant un 'corredor mediterrani' que aparentment oblida Castelló i Tarragona i que passa per Madrid i Saragossa.

La nota publicada pel Ministeri de Foment espanyol parla del compromís del govern espanyol amb el corredor, i per demostrar-ho esmenta la licitació de les obres d'implantació de l'amplada ferroviària europea i un pressupost consignat de 1.079 milions d'euros.

Però la ruta del corredor mencionada en aquella nota bandejava tant Castelló de la Plana com Tarragona. I n'enumerava els trams: Almeria-València, Madrid-Saragossa, Barcelona-Marsella-Lió-Torí-Milà-Verona-Pàdua. El recorregut, doncs, sortiria d'Almeria i aniria fins a València, però des d'ací no hi hauria connexió directa amb Barcelona per Castelló i Tarragona, sinó que aniria cap a Madrid i, d'allà, continuaria cap a Saragossa i després cap a Barcelona.

Els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU) i Raül Romeva (ICV-EUiA) es van queixar d'aquesta proposta via Twitter:

La proposta de #corredorcentral (versus #corredormediterrani) és un despropòsit econòmic, ecològic i social. I no és políticament innocent.

— Raül Romeva i Rueda (@raulromeva) 13 de març de 2013

La ministra de Foment proposa a la UE el #corredormadriterráneo (ho va predir @gebelque)?Castelló i Tarragona out? fomento.gob.es/MFOM/LANG_CAST…

— Ramon Tremosa (@ramontremosa) 12 de març de 2013

L'economista Germà Bel, de qui parla Ramon Tremosa, també va comentar en el seu Twitter la intenció del govern espanyol. I va recuperar el terme 'corredor madriterrani' per referir-se a aquest traçat.

El compromís amb el tram València-Barcelona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va dir ahir que el traçat entre València i Barcelona, passant per Castelló i Tarragona, era un compromís que tenia una prioritat absoluta per part de tots els governs. Va afegir que el document signat per la ministra Pastor a Brussel·les no feia pas perillar el tram de València a Barcelona, però va confessar, en declaracions a RAC-1: 'No ens acaba d'agradar que intentin reorientar el traçat cap a Madrid. Ens interessa l'aposta pel traçat litoral.'

Vila també va recordar que el corredor vivia 'un moment dolç', amb inversions per valor de 230 milions d'euros que permetrien de connectar València amb l'estat francès el 2015, però va lamentar 'l'ambigüitat' amb què el govern espanyol tractava qualsevol decisió relacionada amb aquesta infrastructura.

Men?ame