Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  16.10.2012  11:36

Autor/s: Helena Xirgu, Carla Zendrera

Músics en xarxa

Els grups actuals es caracteritzen cada cop més per la seva promoció a Internet i pel contacte directe amb els fans

Men?ame
 

Jenifer’ d’Els Catarres, ‘Aniversari’ de Manel, ‘Vola’ de Txarango o ‘Jean Luc’ d’Els Amics de les Arts són cançons que probablement tot jove català coneix. Sonen a la ràdio, es veuen a la televisió, apareixen sovint a la premsa però, sobretot, són a Internet. A què es deu l’èxit d’aquests grups? Què ha canviat respecte el panorama musical de deu anys enrere?

MySpace, Facebook o Twitter són algunes de les xarxes socials que permeten un contacte directe dels grups amb el seu públic, conèixer les opinions dels seguidors i, lògicament, faciliten la promoció musical, un aspecte que anys enrere ni tan sols es podia arribar a imaginar. De fet, gairebé tots els grups actuals donen l’opció de descarregar-se gratuïtament  les seves cançons com a eina de promoció. No obstant això, el cap de redacció de la revista Enderrock, Roger Palà, creu que les xarxes socials són una eina i no la clau de l’èxit.

Grups de música com Txarango, per exemple, van fer el salt a la fama arran del seu primer disc ‘Benvinguts al llarg viatge’, i han arribat en només un any a les 60.000 descàrregues. Sergi Carbonell, teclista de Txarango, explica, fent referència al disc: “hem tingut la sort que la gent hi ha connectat, se l’ha fet seu i se l’estima. I això ens ho demostren concert darrera concert i és veritablement preciós. Ens sentim uns afortunats de poder viure tot el que estem vivint”.

A La Pegatina es van repartir la feina com si fossin una petita empresa i així han anat creixent des del  2003 fins avui.  Són molt propers, volen que el públic sigui un més del grup i per això sempre acaben els seus concerts tocant entre ells. Rubén Sierra, veu i guitarra de La Pegatina així ho explica: “No volem ser ‘divos’ en el nostre món. Estar sols o tancats en hotels o camerinos és força avorrit”.

Per la seva banda, Els Catarres van ser coneguts arran d’una sola cançó, ‘Jenifer’, i actualment estan fent concerts arreu dels països catalans però aquest no era el seu objectiu. La idea inicial, tal com explica l’Èric Vergés, veu i guitarra, era formar un grup per tocar en bars simplement per passar-s’ho bé. Més endavant ell i en Joan Riera van conèixer la Roser Cruells i van formar Els Catarres. Respecte l’ús d’Internet, l’únic que tenien clar és que volien penjar cançons gratuïtament.

Però els grups no es queden només amb la part més promocional de les xarxes socials. Tots coincideixen que aquestes faciliten el contacte amb els seguidors. “Per a nosaltres és molt agraït tot el suport que ens dóna la gent i creiem que ells també estan contents de poder parlar amb nosaltres. És un intercanvi d’alegria”, valora Carbonell. L’Èric Vergés d’Els Catarres, per la seva banda, destaca la proximitat del grup amb els fans: “realment ara tu pots escriure’ns i et contestarem segur”. Pel que fa a la Pegatina, Rubén Sierra, explica que el grup utilitza les xarxes per portar digitalment el que fan en cada concert.

L’ús de les xarxes socials és molt útil però tampoc és un element indispensable. Per més Twitter i Facebook que hi hagi, el feedback artista-públic, el contacte que s’estableix en un concert és una cosa única que no es pot trobar en cap altre lloc.

Men?ame