Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  06.03.2012  13:30

Autor/s: Lluís Chamorro i Josep Maria Corral

Donar abans que llençar

Hi ha negocis i mercats col·laboren perquè els sobrants no acabin a les escombreries

Men?ame
 

Molts negocis de Barcelona han de llençar els seus sobrants a les escombraries, sense que aquests es puguin aprofitar per ningú. No obstant, existeixen algunes empreses o petits comerços que ofereixen allò que no poden vendre a projectes o moviments socials. Un exemple d’aquests és BarcelonaReykjavic.

És una cadena de forns ecològics de Barcelona que recicla els seus sobrants des de fa més de tres anys i mig. Degut a la recepta utilitzada, els seus productes duren més d’una setmana i, per això, es poden permetre una doble fase de reciclatge. En primer lloc, ofereixen el que no venen als clients amb un 25% de descompte i, per últim, s’intenta donar-los a col·lectius que ho puguin necessitar. Així tenen sortida.  

La principal idea és aprofitar aquests productes i, alhora, ajudar a organitzacions, entitats o associacions de barri. Alguns exemples d’això són el mercat de l’intercanvi del barri de Gràcia o diversos dinars populars.  

No obstant, molts cops és difícil trobar col·lectius que ho aprofitin. El fet de tractar-se d’associacionisme voluntari, i no d’una feina, fa que les recollides de productes no siguin constants. A més, els menjadors socials ja tenen els seus proveïdors i, per tant, aquests forns només poden oferir-ho a projectes socials. El moviment 15-M, per exemple, va poder aprofitar els sobrants d’aquestes botigues.  

Aquest projecte es porta a terme a les tres botigues de les que disposen i és gestionat per dues treballadores. Malgrat això, el cap de la cadena marca la principal directriu de repartiment: s’ha de tractar de entitats que desenvolupin una feina social. Per això, la botiga del Raval és on aquest projecte hi té més sortida. No només és on hi ha més necessitat, sinó que també és on hi ha més moviments socials.  

Per últim, una de les botigueres de BarcelonaReykjavic comenta que segueixen oberts a col·laborar amb nous menjadors o associacions interessades i que només cal presentar la idea a qualsevol de les seves botigues o a través del correu electrònic.