Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Divendres  16.10.2009  11:13

Se signa el Pacte Nacional d'Infrastructures sense consens polític

El document inclou el Quart Cinturó i la MAT, però sense definir-ne el traçat definitiu · Per això no l'han subscrit l'oposició ni Foment del Treball

Men?ame
 

Els partits del govern i nombrosos agents socials i econòmics han signat avui a matí el Pacte Nacional d'Infrastructures (pdf), que finalment s'ha tancat sense consens polític: n'han quedat al marge CiU, perquè no hi queda clar el traçat del Quart Cinturó (el mateix argument que exposa Foment del Treball per no signar-lo), i el PP, perquè no s'hi planteja el transvasament de l'Ebre. En canvi, el Pacte sí que ha tingut el suport de patronal, sindicats i les associacions de municipis.

El pacte preveu una inversió de 100.000 milions d'euros fins al 2020. El president de la Generalitat, José Montilla, ha dit que el document era el 'full de ruta' de Catalunya de cara al futur i ha destacat la capacitat de concertació davant de l'ambient de crispació que es viu en la política espanyola.

Ara, el Quart Cinturó ha estat el principal impediment perquè hi hagués del tot aquesta concertació a què es referia Montilla. El pacte esdevé una guia per a la política d'infrastructures en els pròxims anys, en àmbits d'actuació com el ferrocarril, els ports i aeroports, l'aigua, l'energia i les telecomunicacions.

El ferrocarril

En el cas del ferrocarril el pacte assenyala que les inversions en aquest àmbit han de tenir caràcter prioritari. 'Els objectius són assumir la gestió dels serveis de Rodalies i trens regionals; estendre la xarxa de Rodalies a les principals àrees urbanes catalanes i impulsar les modalitats de tren, tramvia i metro comarcal o regional; planificar els futurs eixos ferroviaris per tal d'evitar un model radial, i impulsar el transport ferroviari de mercaderies'. Es preveuen més de 1.000 km de noves vies de tren.

Respecte les infraestructures viàries, es preveuen més de 600 km d'autovies i actuacions en 550 km de la xarxa bàsica. Sobre el transport públic per carretera, el pacte 'aposta per potenciar el servei d'autobús, assolir la integració tarifària a tot Catalunya el 2012, millorar significativament l’oferta i fer el servei més competitiu respecte el vehicle privat, mitjançant l’ampliació de la xarxa de carrils reservats'.

Ports i aeroports

Pel què fa a ports i aeroports, es fixa com a objectiu 'establir un nou model de gestió aeroportuària que garanteixi la participació determinant de les institucions catalanes a l'aeroport de Barcelona i que aquest es converteixi en un gran centre de connexions internacionals'. Així mateix, es preveu el traspàs a la Generalitat dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell i dotar el país d'un conjunt d'aeroports internacionals i regionals en xarxa. També s'aposta per convertir els ports de Barcelona i Tarragona en la gran porta logística del sud d’Europa, potenciar l’activitat econòmica de la xarxa portuària.

Aigua, energia i telecomunicacions

Respecte a l'aigua, els objectius en aquest apartat són garantir el seu abastament. Es preveu la construcció d'instal·lacions que aportin 300 hectòmetres cúbics/any addicionals i 1.209 noves estacions depuradores. Referent a l'energia es preveu la construcció d'entre 5 i 8 noves centrals de cicle combinat i produir 4.500 MW en centrals de règim especial (energies renovables). Pel que fa a les telecomunicacions 'es preveu fer arribar la xarxa de fibra òptica a tots els municipis i estendre l’accés als serveis de telecomunicacions a tots els nuclis de més de 50 habitants i centres de producció econòmica'.

Men?ame