CONTINGUT PATROCINAT
L’art de transformar el món des de les aules
Els Premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla tornen, un any més, per reconèixer
projectes escolars que utilitzen la creació artística com a motor de canvi social.
A la convocatòria, que es mantindrà oberta fins al 20 de gener de 2025, s’hi poden
presentar els centres educatius d’arreu dels territoris de parla catalana.

La Fundació Carulla continua regant les llavors del canvi i arrelant les arts, la llengua i la cultura entre les noves generacions amb el llançament d’una nova edició dels Premis Baldiri. Un any més, totes aquelles iniciatives que fan brollir el llenguatge creatiu com a eina de transformació social a les escoles tenen l’oportunitat de rebre reconeixement, projectar-se més enllà de les portes del centre i esdevenir, alhora, font d’inspiració per a altres projectes educatius.
Obres de teatre al voltant de l’assetjament escolar, pòdcasts amb entrevistes a famílies nouvingudes sobre immigració i diversitat cultural, o intervencions artístiques en entorns d’aprenentatge com l’hort o la vinya per fer front a l’emergència climàtica, són algunes de les propostes guardonades en convocatòries anteriors que, des de la creativitat i l’expressió artística, fomenten l’esperit crític, creeen consciència social i promouen valors de convivència i d’inclusió.
L’edició d’enguany, igual que l’anterior, se centra a impulsar treballs que posin en valor la llengua com a element fonamental de cohesió, reconeixement i pertinença cultural de tota la comunitat educativa i que tinguin, a més, la voluntat d’enfortir-ne l’ús entre els infants i joves. Alguns exemples d’iniciatives per fer viure el català en la imaginació i el dia a dia de l’alumnat inclouen espectacles musicals basats en la recerca i la recuperació de cançons tradicionals, propostes artístiques dissenyades a partir de l’obra de poetesses de referència al territori i experiències d’ús de les xarxes socials per promocionar la llengua entre el públic adolescent.
Amb una dotació total de 44.000 euros, la convocatòria es distribueix en tres categories: el Baldiri Arts i Llengua, el Baldiri Experiències i el Baldiri a l’Escola Transformadora. S’hi poden presentar els centres educatius de tots els territoris de parla catalana (Catalunya, País Valencià, Illes Balears, Catalunya Nord i Andorra), que poden presentar les seves candidatures fins al 20 de gener de 2025. L’objectiu és cercar escoles valentes, innovadores i creatives, i mestres amb il·lusió, compromís i imaginació que preparin les noves generacions per fer front als reptes del futur a partir de l’art i la cultura del país.
La promoció de la llengua, una prioritat clau
Malgrat que ja fa 47 anys que els Baldiri van néixer per impulsar i estimular l’escola catalana i la normalització del català als centres educatius en un context d’ús minoritari, la situació actual torna a situar la promoció de la llengua com a una prioritat clau d’aquests guardons.
El Premi Baldiri Arts i Llengua s’adreça a projectes inèdits liderats per centres educatius o per docents amb la voluntat de fomentar, a través de la cultura, l’ús transversal de la llengua catalana en tots els temps i espais d’aprenentatge i, en especial, en els espais informals. Fer viure l’expressió artística en català amb propostes del món del teatre, la dansa, el cinema o la literatura, contribueix a promocionar-ne l’ús dins i fora de l’aula, en entorns on possiblement no és la llengua materna predominant. Hi tenen cabuda iniciatives de naturalesa diversa, com ara adaptacions teatrals d’obres clàssiques, recitals de poemes en formats innovadors o creacions d’arts plàstiques a partir d’obres aquitectòniques de referència que configuren el patrimoni cultural del país.
La convocatòria premiarà vuit projectes amb una dotació econòmica de 3.500 euros cadascun, que es farà efectiva en un únic pagament en el moment de la concessió. Els criteris de valoració dels treballs inclouen la concreció dels objectius definits, la presència de les arts com a element diferencial i palanca de canvi, la cocreació i la implicació amb la comunitat educativa i l’entorn, i el disseny i la implantació d’un sistema d’avaluació que permeti valorar l’impacte de la iniciativa. Les candidatures premiades podran participar, a més, en sessions d’intercanvi d’experiències tant amb la resta de guanyadors com amb altres centres educatius.
Les escoles interessades a presentar-s’hi han d’emplenar el formulari en línia i adjuntar-hi l’enllaç a un vídeo, de màxim dos minuts, que reculli l’essència de la iniciativa. Abans de triar els projectes guanyadors, el jurat farà una entrevista telemàtica als centres finalistes d’uns quinze minuts de durada. Per ajudar-los a preparar aquesta trobada virtual, que ha d’incloure una breu presentació de la candidatura, la Fundació programarà una sessió prèvia.
Experiències pedagògiques innovadores des de les arts
Les experiències pedadògiques innovadores que s’impulsen des de les arts també tenen premi. Alguns exemples en són antics alumnes que ensenyen a tocar instruments als més menuts, un passaport grafiter per conèixer l’art urbà de la ciutat, la descoberta de llegendes que configuren la identitat cultural d’un territori o la denúncia de situacions quotidianes de violència en tots els àmbits. Aquests projectes, guardonats en edicions anteriors amb el Premi Baldiri Experiències, han contribuït a fer front als reptes dels centres educatius mitjançant l’expressió artística i creativa. Es tracta, per tant, d’iniciatives pioneres, que es desenvolupen tant dins com fora de l’aula, fomenten el treball cooperatiu i vinculen l’escola amb l’entorn i la comunitat.
Cadascun dels 20 projectes guanyadors en aquesta categoria rebrà un val de l’Abacus Cooperativa valorat en 600 euros que el centre educatiu podrà bescanviar per llibres i material escolar. Per optar a aquests premis, cal emplenar el formulari d’inscripció en línia i lliurar un resum de l’experiència en format audiovisual. A l’hora de triar les candidatures guardonades, el jurat valorarà aspectes com la capacitat de respondre al repte identificat amb la cerca de solucions creatives des del món de les arts, el grau d’innovació i la capacitat de transformació, i l’ús de la llengua catalana com a eix vertebrador.
Una escola que transforma i ens transforma
La cirereta del pastís és el reconeixement a l’escola que transforma i ens transforma, aquell centre educatiu que, d’entres tots els inscrits en les dues categories anteriors, destaca per integrar la cultura, la llengua catalana i les arts en el seu projecte educatiu com a motor de canvi social per fer front als reptes actuals. El Baldiri a l’Escola Transformadora de l’any pretén premiar, amb una dotació econòmica de 4.500 €, les comunitats educatives amb capacitat per fomentar l’esperit crític del seu alumnat des de la creativitat i la imaginació, obertes a l’entorn i compromeses amb la seva realitat immediata.
A banda de la dotació econòmica, que reemplaçarà la de la categoria a la qual el centre s’hagi presentat originalment, l’escola guanyadora formarà part del jurat dels Premis Baldiri de l’any següent i podrà accedir, a més, a les presentacions, les formacions i les jornades que organitza la Fundació Carulla.
Els centres interessats en aquesta categoria, hauran de contestar les preguntes específiques que incorporen els formularis d’inscripció als Baldiri Arts i Llengua i als Baldiri Experiències. Abans de prendre la decisió final, el jurat realitzarà una visita presencial o en línia als centres
finalistes, d’unes dues hores de durada, que la Fundació ajudarà preparar en una sessió prèvia.
Fem que les arts transformin l’escola. Fem Baldiri!
Amb el lema “Fem que les arts transformin l’escola. Fem Baldiri!” i després de 46 edicions, els Premis Baldiri han reconegut l’esforç de més de 22.000 alumnes i gairebé 600 escoles dels Països Catalans per reforçar i posar en valor el poder de la cultura com a agent de transformació social. Aquests guardons demostren que el llenguatge creatiu i artístic, dins i fora de les aules, és un element essencial per repensar el món i canviar la realitat que ens envolta.
En aquesta línia i des de fa més de 50 anys, la Fundació Carulla treballa per divulgar i impulsar projectes culturals innovadors que incorporen les arts en l’educació, fomenten la participació i els drets culturals, i treballen perquè la llengua i la cultura catalana siguin espais reals de trobada i cohesió social. L’entitat també gestiona el Museu Terra de l’Espluga de Francolí i l’Editorial Barcino, convoca diferents premis i beques anuals, i ofereix tallers i jornades dereflexió i debat entorn del valor de la cultura com a motor de canvi.
