04.02.2017 - 11:46
MADRID, 4 (EUROPA PRESS)
El secretari general de Podem, Pablo Iglesias, i el secretari polític, Íñigo Errejón, mesuren des d’aquest dissabte 4 de febrer les seves forces en les votacions en les quals els simpatitzants del partit morat decidiran la nova estratègia política, el model organitzatiu i també la nova direcció que sortirà de la II Assemblea Ciutadana Estatal de Vistalegre de l’11 i el 12 de febrer.
D’aquesta manera, al voltant de 455.000 inscrits cridats a votar fins el mateix dia 11 tenen en les seves mans en futur del partit, en una votació que Iglesias ha plantejat com un plebiscit “entre dos equips i dos lideratges, amb idees diferents plasmades en documents”, és a dir, una “elecció fonamental” entre ell i Errejón.
Per la seva banda, el secretari polític ha negat que vulgui disputar-li el lideratge a Iglesias –no presenta candidatura a la Secretaria General– i defensa que el que està en qüestió és “el rumb polític”. Per això, ha decidit portar a fins al final la defensa de les idees que creu “millors” per refundar el partit, rebutjant que això suposi desafiar al líder.
Al marge del relat que fa cadascun, la veritat és que de la votació que arrenca aquest dissabte depèn el lideratge d’Iglesias, ja que el secretari general ha anunciat que si les seves propostes polítiques i organitzatives i la seva llista a la direcció no són les més votades, no seguirà al front de Podem.
La votació és telemàtica, com totes les que ha fet fins ara la formació, i consta de sis parts diferenciades i independents: els quatre documents que fixaran el nou rumb del partit –polític, organitzatiu, ètic i d’igualtat–, les llistes al Consell Ciutadà Estatal, i la Secretaria General, en aquest ordre.
VISTALEGRE II COM UN PLEBISCIT
És a dir, Iglesias podria guanyar la votació a secretari general però, al mateix temps, perdre la del document polític o organitzatiu. Seria aquest l’escenari en el qual el líder dimitiria, encara que no deixaria de formar part de la direcció, ja que ha decidit ocupar el primer lloc de la seva llista al Consell Ciutadà Estatal.
Aquesta estratègia ha estat qüestionada pels ‘errejonistes’, en considerar que suposa una maniobra per reforçar la idea de “plebiscit” i del “tot o res”, ja que, abans d’arribar a la casella de votació per triar secretari general, en la pantalla anterior, els inscrits es trobaran amb dues llistes al Consell Ciutadà: una liderada per Iglesias i una altra per Errejón.
Encara que el sistema és de llistes obertes i els votants han de marcar un a un als seus candidats favorits, fins a completar els 62 membres que componen el Consell Ciutadà, el fet que Iglesias encapçali la seva llista és interpretat pels seus rivals com un intent d’ajudar amb la seva popularitat a recaptar suport extra.
Amb l’inici de les votacions, arrenca també la campanya electoral. Tant Iglesias com Errejón celebren actes aquest dissabte a Madrid per presentar els membres de les seves candidatures i començar a demanar el vot per als seus projectes.
ARRENCADA DE CAMPANYA A MADRID
En concret, Iglesias estarà a la Fundación Diario Madrid a partir de les 10.30 hores acompanyat pels principals membres de la seva candidatura com el seu número dos i cap de gabinet, Irene Montero; el número tres de la llista, l’economista Vincenç Navarro; la vicepresidenta quarta
del Congrés, Gloria Elizo; o el secretari d’Organització, Pablo Echenique.
El secretari polític presentarà el seu projecte a les 12.00 hores al Cinema Palafox de la capital, en un acte en el qual també presentarà els candidats que conformen la llista de ‘Recuperar la Ilusión’ per al Consell Ciutadà, com la portaveu de l’Ajuntament de Madrid, Rita Maestre; el jutge en excedència i diputat Juan Pedro Yllanes; el responsable de Relacions Internacionals, Pablo Bustinduy; o la responsable d’Igualtat, Clara Serra.
A més d’aquests dos equips, el corrent ‘Anticapitalistas’ també competeix en aquest procés com ‘Podemos en Movimiento’, amb propostes pròpies i amb una candidatura liderada per l’eurodiputat Miguel Urbán, seguit de l’activista feminista i diputada a l’Assemblea de Madrid, Beatriz Gimeno; l’informàtic i exdirigent madrileny Diego Pacheco; i la també activista Lorena Garrón.
Els anticapitalistes aspiren a aconseguir, almenys, entre dos i quatre llocs a la direcció estatal, si reediten els resultats de la consulta de desembre en la qual es van fixar les regles de Vistalegre II, i en la qual van aconseguir el 10,5% dels vots.
La campanya electoral s’estendrà fins a l’inici del congrés el dia 11, quan els equips es pujaran a l’escenari del Palau de Vistalegre per defensar per última vegada els seus projectes abans que es tanquin les urnes. Els resultats es donaran a conèixer el diumenge, durant la jornada de tancament del segon congrés estatal que celebra el partit en els seus tres anys de vida.