AMP.- Ciutats metropolitanes exigeixen mesures per garantir l’habitatge i combatre màfies que ocupen

  • Colau culpa el PP d'una futura "onada de desnonaments" per la reforma de la Llei d'Arrendaments Urbans

VilaWeb
05.04.2017 - 14:27

Colau culpa el PP d’una futura “onada de desnonaments” per la reforma de la Llei d’Arrendaments Urbans

BADALONA (BARCELONA), 5 (EUROPA PRESS)

Alcaldes i tinents d’alcalde de Barcelona, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa i Sabadell han exigit aquest dimecres a la Generalitat i al Govern central recursos i mesures estructurals i urgents per garantir l’habitatge i per combatre les màfies que ocupen pisos i els relloguen, sovint sense el coneixement dels inquilins.

Han exigit al Govern central no impugnar la llei d’emergència habitacional 4/2016, aprovada després de la suspensió de mesures d’habitatge de la 24/2015, han destacat en roda de premsa després de reunir-se a Badalona les alcaldesses Dolors Sabater (Badalona), Ada Colau (Barcelona), Nuria Parlon (Santa Coloma de Gramenet) i Juli Fernández (Sabadell), i els tinents d’alcalde de l’Hospitalet de Llobregat José Castro i de Terrassa Lluïsa Melgares.

“Que no ens llevin les eines que tenim. Que no donin més, i que l’Estat deixi aquesta judicialització que ens deixa sense eines”, ha exigit Sabater, que ha demanat al costat de la resta de representants municipals convocar el Pacte Nacional pel Dret a l’Habitatge i posar el dret a l’habitatge per sobre del negoci.

També han demanat al Govern central que les partides per a habitatge del Pressupost General de l’Estat (PGE) s’apropin a percentatges d’altres països de la UE que dediquen entre un u i el 3% a aquesta matèria quan a Espanya es destina un 0,05%, ha asseverat Colau, que ha coincidit a exigir a l’Executiu de Mariano Rajoy no recórrer la Llei 4/2016 i ha lamentat “la judicialització, una vegada més”.

Ha assegurat que la “última liberalització de la Llei d’Arrendaments Urbans” del Govern del PP ha implicat la reducció de la durada dels contractes en un moment en què ha pujat el preu del lloguer –prop d’un 15% a Barcelona– que coincidirà amb la finalitat de molts contractes: “Provocarà la nova onada de desnonaments presents i futurs de les nostres ciutats”.

Colau ha advocat per revertir aquesta normativa i regular també “uns preus de lloguer que són abusius”, assumpte que assegura que depèn de la voluntat política i que ha avançat que plantejarà al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, en la reunió que mantindran aquest dijous a l’Ajuntament.

EINES CONTRA MÀFIES

Ha demanat a la Generalitat –que treballa en un índex de preus de referència de lloguer– una normativa catalana sobre ocupacions que distingeixi entre situacions de vulnerabilitat i de màfies i entre grans i petits propietaris, i també “més recursos per als Mossos d’Esquadra” perquè puguin investigar aquestes màfies i organitzacions delictives que es lucran amb l’habitatge.

Castro ha demanat un reglament català per actuar davant aquestes ocupacions i que el Govern central del PP “deixi d’atacar eines com la Llei 4/2016”, i també ha exigit més recursos per ampliar el parc d’habitatge públic, mobilitzar el buit d’entitats financeres i millorar el residencial existent.

AVÍS DE POPULISME

Parlon ha lamentat que l’habitatge s’està convertint en un luxe també per a ciutadans que treballen i no estan en situació de vulnerabilitat, i ha avisat que la dreta aprofita problemes de convivència en barris amb ocupacions de màfies contra col·lectius: “El populisme i la xenofòbia estan molt presents sobretot a Europa, però aquí no els podem deixar de banda”.

Des de Sabadell, Fernández ha reiterat la necessitat de la Llei 4/2016 i ha criticat que el Govern central del PP “segueix insistent a igualar la misèria en lloc d’igualar la dignitat, i a defensar els drets de grans tenidors en lloc dels més vulnerables”.

Melgares ha defensat que els municipis es posicionen com un “lobby abans les entitats financeres” i davant el Govern central, que preveu una inversió en la matèria que considera ridícula i que veu necessària per combatre processos de gentrificació en unes zones i la concentració de pobresa en unes altres.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor