Què és i com funciona Twitter?

  • El consultor informàtic Joan Jofra ens proposa cada setmana solucions dels problemes informàtics

VilaWeb
Joan Jofra
19.04.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Com vaig dir la setmana passada, l’article d’avui és dedicat a la usuària @en_practiques en representació dels qui ens escolten i, de vegades, com m’ha fet veure en els seus missatges, no entenen del tot què diem. Així que anem a pams i mirem d’explicar les coses bàsiques de Twitter.

Twitter és una xarxa social on els usuaris difonen informació, sigui autopromocional o no, que volen compartir, i alhora llegeixen el que els altres volen compartir amb ells en piulades de com a màxim 140 caràcters de text.

Els usuaris ens podem connectar a Twitter via web o via SMS o via un grapat de programes per web, ordinadors o dispositius mòbils. El primer que hem de fer és enregistrar-nos i hem d’elegir un codi d’usuari amb un màxim de 15 caràcters, un usuari de Twitter s’identifica amb aquest codi que comença amb el símbol @: el meu és @jjofra i es podria comparar a la funció del codi d’e-mail.

Aquí teniu la llista de codis curts de cada operadora per a accedir a Twitter per SMS (no cal que busqueu les operadores de l’estat espanyol, no hi són).

Twitter es va crear el març del 2006 per Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone i Noah Glass i el servei es va posar en marxa el juliol del 2006.

Aquesta explicació que faig és de conceptes, no puc explicar com es fa cada cosa perquè hi ha molts programes per accedir a Twitter a més dels oficials. En cas de dubte consulteu el manual o l’ajuda del vostre programa.

Una piulada o tuit

Una piulada és un comentari que es fa a Twitter. És el missatge bàsic, de 140 caràcters, que pot tenir enllaços a pàgines web, fotos o més fitxers multimèdia.

Per culpa del límit de 140 caràcters, tothom s’ha inventat coses per reduir els caràcters que es fan servir, així que si volem incloure una URL d’una pàgina web (allò que comença per http://), i que normalment és llarga, hi ha serveis d’escurçament: l’oficial de Twitter és http://t.co, el Google és http://goo.gl, un de català és http://ves.cat. Així que si veieu una adreça ‘estranya’ no esteu veient l’adreça real, sinó una d’escurçada que us redirigirà a la real (bitly.com, ow.ly, is.gd…).

Les adreces que posem a Twitter seran escurçades automàticament a un format t.co.
 
A qui seguim?

A Twitter llegim les piulades que fan les persones (o entitats) que seguim. Aquestes piulades de les persones que seguim apareixen a la nostra cronologia (timeline, TL).

Tenim llibertat d’escollir amb qui ens relacionem: les relacions no són d’amistat, són d’afinitat. Les relacions són de les persones o entitats de les quals volem llegir què comparteixen.

Per exemple, si ens interessa l’actualitat, no hem de seguir només els periodistes, hem de conversar amb els qui opinen d’actualitat. Perquè Twitter t’enganxi has d’identificar qui té els mateixos interessos que tu, per llegir què diuen i dir-hi la teva. No cal que siguin professionals, només gent amb idees i ganes de dir-les.

#FF

Un vell costum de Twitter és el que es coneix com a #FF (follow friday, qui seguir el divendres). Són recomanacions que els usuaris fan de gent interessant a qui val la pena de seguir.

Qui ens segueix?

Els nostres seguidors són les persones o les entitats que volen llegir les nostres piulades, és a dir, què diem, i volen llegir-nos perquè ens han recomanat o bé han vist algun comentari nostre que algú ha repiulat.

Mencions

Si ens volem referir a algun usuari de Twitter, ho farem pel seu codi @xxxxx. Així aquesta persona, encara que no ens segueixi, veurà al seu programa que n’hem parlat. És una manera que aquesta persona ens llegeixi i que, si l’interessa què diem, ens segueixi.

Esborrat

Si enviem una piulada per error, o ens adonem que no era políticament correcta, es pot esborrar.

Una repiulada o retuit (RT)

Una repiulada és una piulada reenviada, tal com ha arribat o amb comentaris addicionals. Es reconeix normalment pel codi RT, encara que no és estrictament obligatori. Els programes de gestió de Twitter, ja sigui l’oficial o els molts que hi ha disponibles, identifiquen les repiulades.

Quan la fem nosaltres, pot ser per expressar que estem d’acord o divergim de la piulada rebuda, i es repeteix a tots els nostres seguidors.

Quan la fan d’una piulada nostra es repeteix a la cronologia dels seguidors de qui ha fet la piulada i és una manera molt efectiva de donar a conèixer la nostra identitat i la nostra opinió, per a aconseguir més seguidors.

Una resposta (reply)

Com el seu nom indica, és una resposta a una piulada i va precedida del nostre codi d’usuari.

Un DM

És un missatge directe (MD) a un usuari que només veurà aquest usuari. És completament confidencial i només podem enviar un DM a una persona que ens segueixi.

Un punt al davant

Si algú no ens segueix, però volem enviar-li un missatge, més o menys confidencial, la manera és començar la piulada amb el codi de l’usuari a qui volem enviar el missatge. Només el veurà ell i els seguidors que siguin comuns entre ell i nosaltres.

És per això que una tècnica acceptada per començar una piulada adreçada a algú i que volem que sigui pública és posar un punt abans de la @: per exemple, .@xxxxx al començament de la piulada.

Una etiqueta (#unaetiqueta #unhashtag)

Un altre símbol que sovint trobem a les piulades és el coixinet # seguit d’una paraula o més sense espais que formen una etiqueta (en anglès ‘hashtag’ o, traduït literalment, ‘etiqueta de coixinet’).

Una etiqueta representa un tema, indica un mateix tema sobre el qual qualsevol usuari pot opinar simplement escrivint una piulada amb aquesta etiqueta al missatge: per exemple #QueremosVotar

Tots els programes tenen utilitats per seguir les piulades d’una mateixa etiqueta.

Les etiquetes no distingeixen entre majúscules i minúscules, però sovint s’empra l’anomenat Camel Case (o ús de majúscules en una posició diferent de la inicial) per millorar la llegibilitat.

Les llistes

Una llista és un grup d’usuaris que ens interessa de seguir. Podem crear les nostres llistes o subscriure’ns a llistes creades per uns altres. Si seguim la cronologia d’una llista determinada, només veurem les piulades d’aquells usuaris.

Les llistes són per llegir, no es pot enviar una piulada o un DM a la llista.

Podem veure quines llistes tenim fetes per nosaltres i a quines llistes som si anem a la pàgina de llistes.

Les tendències (trending topics, TT)

Són els temes representats per les etiquetes, dels que més es parla en un moment a Twitter.

Si voleu veure quins temes són tendència, aneu a http://trendsmap.com

Favorits

Una manera d’arxivar o de recordar aquelles piulades que ens han agradat o impactat és marcar-la com a ‘favorita’. Qui ha fet la piulada rebrà una nota del que ens ha agradat i hem marcat la seva piulada com a favorita.

Geolocalitzar la piulada

Quan enviem una piulada podem enviar també la geolocalització, és a dir, el lloc on som. Vigileu, doncs, amb aquesta opció 🙂

A les preferències del vostre programa podeu activar o desactivar la geolocalització.

Com escriure a @microcuentos?

Aquesta és una resposta directa, RD 🙂 a un dubte freqüent, DF, que em planteja @en_practiques, i diu: ‘Vull escriure al @microcuentos i no sé com, llegeixo el dels altres, però no sé com escriure jo.’

De fet, igual que passa a una web, no podem escriure a un compte de Twitter ni podem escriure a una web, encara que reconec que sí que podem escriure en un bloc, però a Twitter podem fer alguna cosa ‘especial’, podem enviar els nostres comentaris a un compte simplement posant el codi de l’usuari, en aquest cas @microcuentos dins la nostra piulada. Això farà que l’usuari rebi un missatge dient que nosaltres l’hem citat i veurà la nostra piulada. Recordeu que si és al començament de la piulada, hem de posar-hi un punt d’entrada.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any