13.02.2012 - 06:00
Cada vegada hi ha més bancs de dades en línia i més institucions que propugnen l’alliberament de dades; per això la captació, anàlisi i explotació de tot aquest volum d’informació ingent ja assenyala una tendència en el periodisme: és el periodisme de dades. Com va quedar clar al taller de Media140 i VilaWeb del desembre de l’any passat, consisteix a fer notícies a partir del tractament i de la visualització gràfica de dades. Diaris com The Guardian tenen avantatge en aquest àmbit, que des d’ara també té un premi: els Data Journalism Awards.
En efecte, l’European Journalism Centre, en col·laboració amb Global Editors Network i Google, impulsa els Data Journalism Awards, ‘els primers guardons internacionals destinats al periodisme de dades com a eina per a produir continguts informatius’.
S’atorguen en tres categories (periodisme d’investigació amb dades, aplicacions amb dades i visualització de dades) i hi poden participar grups de comunicació, organitzacions no lucratives i periodistes ‘freelance’ que hagin publicat o emès algun reportatge basat en l’explotació de dades, entre l’11 d’abril de 2011 i el 10 d’abril de 2012.
El 10 d’abril vinent es tancarà el termini de presentació de propostes i aleshores un jurat, format per periodistes de mitjans com ‘The New York Times’, ‘The Guardian’ i ‘Les Echos’, presidit per Paul Steiger, les avaluarà i anunciarà les guanyadores el 31 de maig en una gala a París.