La UJI no actuarà de moment contra el professor que humilia el català

  • Diu que fins que no tingui cap queixa oficial per escrit no pot prendre mesures

VilaWeb
VilaWeb
Roger Cassany
28.03.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI) no actuarà, de moment, contra Francisco Javier González Darder, el professor de magisteri que humilia el català a les classes i fa adoctrinament espanyolista. La universitat argüeix que no té constància de cap queixa oficial i per escrit dels estudiants i que, per tant, fins que ningú no en formalitzi cap, no pot prendre cap mesura. En declaracions a VilaWeb, el rector de la universitat, Vicent Climent, va recordar ahir el català era ‘la llengua pròpia de la universitat’ i que tots els membres del professorat havien de ‘defensar els principis i valors que arrepleguen els estatuts de la universitat, en els quals es reafirma la cooficialitat de totes dues llengües’ (català i espanyol). El rector va voler insistir en el respecte a la llibertat de càtedra de cada professor ‘sempre que no vulnere els drets de ningú ni la legislació vigent’.

Alguns professors de la universitat van refermar a VilaWeb que ja fa tres anys o quatre, pel cap baix, que un bon nombre d’estudiants es queixen tant al rectorat com als altres professors de l’actitud gens pedagògica, arrogant i excloent de González Darder. Això sí, les queixes, efectivament, acaben en no res, perquè són queixes verbals, sovint discretes, per a evitar represàlies, i mai per escrit.

Unes altres fonts han confirmat a VilaWeb que González Darder havia viscut conflictes importants en escoles, on solia treballar, per l’actitud espanyolista i anticatalana. En concret, va ser declarat ‘persona non grata’ a l’escola Lluís Revest de Castelló. El claustre de l’escola va arribar a escriure una queixa al rectorat –que, tanmateix, insisteix que no n’ha rebut cap d’oficial referida a la tasca de Darder a la universitat.

El primer dia, enquesta espanyolista

L’actitud de González Darder no és ni esporàdica ni cap novetat. Tot comença amb l’activitat del primer dia de curs a l’assignatura de Didàctica de la Llengua i de la Literatura Espanyoles. Tal com explica l’estudiant Àlbar Carceller, que va cursar l’assignatura l’any passat, González Darder reparteix una enquesta perquè la responguin tots els estudiants; i no és pas una enquesta qualsevol, sinó que té un biaix clarament espanyolista i marca d’entrada el sentit que prendrà l’assignatura durant el curs. Escrits en espanyol, els enunciats de l’enquesta pretenen deliberadament desprestigiar el català. Els estudiants han d’assenyalar a quin idioma es refereix cadascun dels enunciats, vint en total (vegeu-la ací).

Alguns exemples: ‘El parlen més de quatre-cents milions de persones a tot el món’, ‘Amb aquest idioma pots entendre’t amb força gent de Nova York i de Los Angeles’, ‘Hi ha diversos premis Nobel de literatura en aquest idioma’, ‘Si només existís aquest idioma a la Comunitat Valenciana resultaria difícil de sortir a buscar feina a fora i que gent de fora vingués a treballar aquí.’

La mateixa enquesta demana, per mitjà d’una metàfora referida als gelats, quina llei lingüística prefereix l’estudiant per a l’ensenyament. En aquest apartat, el professor assimila el català i l’espanyol amb gusts diferents (maduixa i nata) i es pregunta de quin gust ha de ser el gelat, i en quina proporció, en una gelateria pública. Els consumidors de gelats (els estudiants) són, seguint la metàfora, barrufets.

‘Parlar valencià a les institucions públiques és una ofensa’

L’any passat, quan l’Àlbar va cursar l’assignatura, hi hagué força discussions amb el professor dins l’aula. Fins i tot uns quants companys van abandonar el curs al cap de poques setmanes. Alguns, com l’Àlbar, van anar a parlar amb González Darder personalment i se’n van queixar, verbalment, als caps de departament. Però no va canviar res. ‘No hi havia res a fer, no s’hi podia discutir. Li vaig parlar de Fuster i em va dir que era un mediocre, que estudiar valencià era absurd i que parlar-lo a les institucions públiques era una ofensa; cada dia deixava anar algun atac frontal al valencià.’

‘Vaig preguntar-li per què dedicava aquelles hores de classe a fer adoctrinament pur i em va acusar de “perroflauta” i de pancatalanista’, explicava l’Àlbar, que expressava l’astorament, tant d’ell com dels seus companys, que no se’n sabien avenir: ‘L’última cosa que ens esperàvem és que dedicàrem tan poc temps a l’autèntic temari de l’assignatura.’ Per l’Àlbar, ‘és sorprenent que una universitat com la UJI, que es vanta de preservar la llengua, no haja fet res contra un cas com aquest.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any