Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dissabte  19.01.2013  06:00

El nou permís de conduir europeu entra en vigor avui

Té l’objectiu de reforçar la llibertat de circulació, lluitar contra el frau i millorar la seguretat vial

Men?ame
 

A partir d'avui, tots els nous permisos de conduir expedits a la Unió Europea tindran la forma d’una targeta de crèdit de plàstic, amb un format europeu estàndard i més protecció de la seguretat. El nou permís europeu substituirà progressivament els més de 100 models diferents de paper i de plàstic que a hores d’ara utilitzen més de tres-cents milions de conductors a tota la UE. La mesura forma part de l’entrada en vigor d’un paquet més extens de mesures -la 3a Directiva de la UE sobre el permís de conduir- que té l’objectiu de reforçar la llibertat de circulació, lluitar contra el frau i millorar la seguretat vial al conjunt de la UE.

'Actualment, la policia de trànsit de tot Europa ha de conèixer més de 100 tipus diferents de permisos de conducció de paper i de plàstic. És possible que les fotografies d’identificació hagin quedat antiquades de fa temps, que les categories per a les quals està autoritzat el conductor no estiguin clares i que el document sigui fàcil de falsificar. Els permisos de conducció falsos són una llicència per matar, per la qual cosa necessitem uns permisos que siguin fàcils de llegir i de comprendre, i molt difícils de falsifica', ha dit el comissari europeu de Transports, Siim Kallas.

Quins canvis entren en vigor avui?

1. Un format europeu estàndard

Tots els nous permisos de conduir europeus s’expediran en base a un nou format, el d’una ‘targeta de crèdit’ de plàstic, amb una fotografia i requisits estàndard sobre la informació, fàcil de reconèixer i de llegir a tota la UE. Tots els nous permisos seguiran aquest format a partir del 19 de gener .

Els permisos existents no es veuen afectats, però se substituiran pel nou format en el moment de la renovació o, com a màxim, el 2033. El permís de conduir europeu pot adaptar-se per tal d’incorporar símbols nacionals, segons ho decideixi cada estat membre.

2. Més seguretat

El nou permís de conduir inclou un seguit de mesures de seguretat perquè no pugui ser manipulat i per tal d’evitar-ne la falsificació.

A més, està recolzat per la creació d’un sistema europeu d’intercanvi de dades electròniques, per facilitar l’intercanvi d’informació entre les administracions del estats. D’aquesta manera se simplificarà el procés de gestió dels permisos de conduir per a les persones que canvien la seva residència d’un estat membre a un altre. També servirà per prohibir el ‘turisme de permís de conduir’ i el frau, per exemple, la posada en pràctica de d’una prohibició molt més estricta per tal d’evitar que un estat membre expedeixi un permís a algú a qui un altre estat membre li ha retirat, suspès o restringit el permís.

3. La renovació periòdica dels permisos

Per tal de lluitar contra el frau i millorar la seguretat viària és clau una renovació periòdica dels permisos arreu de la UE. Amb les noves normes, els permisos per a conductors d’automòbils i motocicletes s’han de renovar cada 10 o 15 anys, en funció de cada estat membre. Pel que fa als permisos per a conductors d’autobusos i camions, s’han de renovar cada cinc anys i caldrà un reconeixement mèdic per a la renovació. És una renovació administrativa que no necessita proves addicionals. D’aquesta manera es garanteix que la informació, les fotos, etc., es mantenen actualitzades, que es puguin actualitzar periòdicament les mesures de seguretat de les targetes en funció de l’evolució tecnològica, i que els estats membres disposin d’informació al dia sobre els permisos en circulació.

4. Protecció dels conductors vulnerables

El règim del permís de conduir europeu reforça la protecció de les categories més vulnerables d’usuaris de la via pública, i inclou els punts següents:

Una edat mínima més alta per l’accés directe (a través de proves pràctiques i teòriques) als permisos per a les motocicletes més potents, dels 21 actuals als 24.

A més de l’augment de l’edat mínima, introducció de passes addicionals en el procés cap a un accés progressiu. El nou règim exigeix una experiència de conducció d’un mínim de quatre anys (en comptes de dos) amb motocicletes menys potents abans d’expedir un permís per a les més potents.

Els ciclomotors constitueixen una nova categoria de vehicle i s’exigirà a partir d’ara als candidats a un permís de ciclomotor que superin una prova de control de coneixements. Els estats membres també podran introduir proves de control de capacitats i de comportament, així com reconeixements mèdics. La UE estableix una edat mínima recomanada de 16 anys per al reconeixement mutu dels permisos per part de tots els estats membres (els estats membres poden reduir aquesta edat a 14 anys al seu propi país). Anteriorment no hi havia requisits mínims a la UE per als ciclomotors.

5. Normes mínimes per als examinadors del permís de conducció

Els examinadors del permís de conducció hauran de complir unes normes mínimes pel que fa a la seva qualificació inicial i a la formació periòdica. Aquesta mesura introduirà un control de qualitat al nou sistema.

La Directiva 2006/126/CE sobre permisos de conduir va ser adoptada pels estats membres i el Parlament Europeu el 2006. Els estats membres havien de transposar-la abans del 19 de gener de 2011 i es converteix en plenament aplicable el 19 de gener de 2013. 

Men?ame