Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  13.11.2012  10:23

Autor/s: Helena Xirgu, Carla Zendrera

Discoteques gratuïtes: oportunitat o problema?

Cada cop hi ha més facilitats per sortir de festa sense pagar. Aquest fet provoca una degradació de l'oci o és una solució a la crisi?

Men?ame
 

Que la gent no gasti no vol dir que no vulgui sortir. Es busca qualitat a baix cost i, les empreses dedicades a l’oci nocturn s’adapten a aquesta demanda. Ara bé, les ofertes barates i les facilitats per divertir-se fomenten el ’turisme de borratxera’ i el descontrol dels clients? 

“Entra abans de la una i ‘xupito’ gratis!”  És el tipus d’ofertes que fan els repartidors de “flyers” per captar a la gent  pel carrer. Però la millor estratègia per omplir una discoteca és mitjançant  llistes, a les que s’inscriu per Facebook  per obtenir entrades gratuïtes fins una hora determinada. Cada cop n’hi ha més, en part per combatre la crisi, però costa d’entendre que aquestes gangues siguin rendibles per a les empreses. Carles Conesa, cap de premsa i comunicació de la Sala Apolo de Barcelona, afirma que fer llistes gratuïtes els beneficia ja que l’oferta té una hora límit i això genera un trànsit de gent que omple la sala i sol consumir al haver-se estalviat el preu de l’entrada. A més, destaca que sobretot els joves demanen llista. Ara bé, si volen venir a la festa ho faran de qualsevol manera.  

A les Illes Balears generalment el funcionament és força diferent pel tipus de públic que reben. Es tracta de turistes que va expressament per gaudir de discoteques famoses a preus desorbitats. A Eivissa, destaquen Pachá i  Space i, a Mallorca, BCM, Tito’s i Abraxas. Cal destacar que, tot i fer negoci amb els turistes, també solen fer llistes amb ofertes especials per als residents. València, per la seva  banda, té un funcionament molt més marcat per públics. A l’estiu  estan enfocats al turisme i, a l’hivern, a la gent local. Aquesta combinació l’aprofiten les discoteques estacionals, és a dir, empreses que  canvien les seves terrasses per un local tancat per poder tenir obert tot l’any, fins i tot amb canvi de nom. Per exemple, Ánimas es converteix en Dockas i L’Umbracle en Mya.  

El centre de la festa catalana és Barcelona, pel nombre i varietat de discoteques. Pràcticament totes ofereixen llistes via Facebook per a què la gent entri sense pagar. A destacar hi ha les grans Razzmatazz i Apolo, i altres locals d’estils variats com ara Otto Zutz, Opium, Shoko, Sidecar, etc. Tot i que Barcelona és el centre més conegut de festa, Catalunya té altres zones orientades a la vida nocturna. Entre elles destaca Salou, amb FlaixBac i Pachá i, sens dubte, Lloret de Mar. Aquest últim municipi té una àmplia gama de discoteques com Saint Trop o Colossos. Són zones afectades pel `turisme de borratxera’ cosa que els ha fet guanyar una mala imatge que els residents lluiten per canviar. Una de les causes és la facilitat que donen per sortir i beure. Sense anar més lluny, alguns hotels de Lloret com el Royal Beach ofereixen un oferta anomenada ‘Tot inclòs’ on hi ha barra lliure de 10 del matí a 12 de la nit.

És possible doncs, que els problemes d’alcohol i descontrol vagin lligats a les mesures anticrisi que les discoteques han pres? Pedro Gómez, controlador d’accessos de Razzmatazz, afirma: “depèn molt de la clientela que estiguis buscant amb la llista gratis del Facebook”. En el cas de Razzmatazz, Gómez explica que quan es fan llistes per estudiants – el conegut Dirty Dancing de dimecres- no se solen tenir problemes ni de drogues, ni borratxeres, ni baralles. En canvi, els dijous, per exemple, que la sala atrau un públic seguidor del “drum'n bass, llavors sí que hi ha més risc de conflictes. Com diu: “dues llistes gratis totalment diferents. La gran diferència està en el tipus de públic”. Un altra font de conflictes que han observat les discoteques respecte la crisi, que explica Pedro Gómez, és que cada cop més gent enlloc de pagar l’entrada o un cubata dins la sala, compren ampolles senceres d’alcohol al supermercat. Això fa que, a un preu més baix, es begui molt més que abans, la qual cosa també dificulta la convivència en aquests locals.

Men?ame