Notícies

Dijous  04.12.2008  06:00

La societat civil s'implica en la millora de l'educació

'No tenim la qualitat formativa que els nostres envits de futur ens demanen', constaten trenta-sis entitats

Men?ame
 

Trenta-sis entitats de la societat civil, sindicats, mitjans de comunicació i institucions públiques han promogut el manifest 'Convocatòria social per l'educació a Catalunya' (pdf), que constata que el sistema educatiu català és deficitari. Però no es limiten pas a criticar, sinó que també assumeixen, amb el manifest que presenten avui a Esade, tot un seguit de compromisos amb la idea que 'l'educació és una feina que ha de compartir tothom'.

Els signants parteixen de la base que l'educació és un pilar primordial de societat, i de la societat catalana encara més, diuen.

Constaten que la situació educativa de Catalunya, 'tot i partir d’una bona base, no és satisfactòria, i s’ha de millorar’; que els escolars catalans no tenen la qualitat formativa necessària per a encarar el futur amb garanties d'èxit, i que la responsabilitat d'invertir la situació no és pas únicament de les famílies i de les escoles, sinó de tothom.

Els compromisos

Per tant, han decidit de ser part activa del procés educatiu: 'Educar no és solament tasca d’uns 'professionals', és una tasca de tots i totes; si cal tota la tribu per a educar un infant, hem d’assumir el nostre paper.'

Les entitats adquireixen tot de compromisos segons el seu àmbit d'acció (mitjans de comunicació, organitzacions empresarials, infrastructures culturals, educació del lleure i l'esport, col·legis professionals, municipis i sindicats). Per exemple, els mitjans (l'Avui, CCMA, El Periódico, El Punt i La Vanguardia) es comprometen a 'ajudar a prestigiar socialment el procés educatiu i els professionals que hi treballen' i a fer que els periodistes s'adonin que educar és una responsabilitat que els afecta directament 'i que els obliga a implicar-s'hi'.

Les organitzacions empresarials (Foment, CECOT, PIMEC i FemCat) es comprometen a crear llocs de feina de futur i a afavorir horaris que permetin la conciliació de la vida laboral i familiar, i les infrastructures culturals (Gran Teatre del Liceu, l'Auditori, Teatre Lliure) es proposen que les visites escolars no siguin un simple entreteniment, 'sinó una experiència cultural de gran intensitat i emotivitat'.

Aportacions de la Fundació Bofill i de pensadors

La Fundació Jaume Bofill, Victòria Camps, Josep M. Castellet, Àngel Castiñeira i Joan Majó clouen el manifest i els compromisos amb un seguit de reflexions: 'La democràcia necessita ciutadans i aquests no es formen, si no hi ha voluntat de fer-ho mitjançant un sistema educatiu fort i la complicitat de tota la societat (...). Una democràcia sense educació és oberta a la manifestació de comportaments corruptes i antidemocràtics.'

Alhora, fan una crida a ampliar l'abast del manifest: 'L’alt grau de fracàs escolar que tenim a Catalunya, especialment en l’educació secundària, ens obliga a fer un esforç de reflexió i un debat sobre els defectes del nostre sistema educatiu i sobre les possibles maneres de corregir-lo.'

Men?ame