Notícies

Divendres  11.01.2008  06:00

El traspàs de Renfe, ajornat una volta més

La Generalitat no accepta la proposta de transferència de l'estat

Men?ame
 

La comissió bilateral Generalitat-estat no ha arribat a cap acord sobre el traspàs de rodalia de Renfe de Barcelona. El conseller de Relacions Institucionals, Joan Saura, ha explicat que la Generalitat no acceptava la proposta de l'estat, perquè el traspàs havia d'anar acompanyat d'una assignació econòmica. I la ministra espanyola d'Administracions Públiques, Elena Salgado, ha dit que l'afer s'havia delegat a una subcomissió d'inversions que es reunirà el 4 de febrer.

Tot amb tot, la reunió bilateral ha servit per arribar a alguns acords. El més important permetrà que la Generalitat gestioni les extensions dels permisos de treball dels immigrants, amb competències per a definir-ne el contingent. De totes maneres, la ministra espanyola d'Administracions Públiques ha recalcat que el govern català hauria de dur a terme la política immigratòria en coordinació amb l'estat, perquè Madrid mantindrà el poder de concessió de les autoritzacions de residència.

També hi ha hagut acord sobre traspassos en comunicacions electròniques; ordenació i gestió del litoral (la Generalitat autoritzarà les concessions del domini públic marítim i terrestre); homologació de títols universitaris; emergències radiològiques; seguretat privada; i sobre serveis de meteorologia i d'inspecció laboral.

La negociació de rodalia de Renfe

La negociació es va intensificar tot ahir fins a última hora del vespre. L'executiu català va sotmetre a l'espanyol set documents sobre transferència de rodalia de Renfe, amb propostes diferents, però no té pressa i vol que el traspàs es faci en condicions. En canvi, el govern de Zapatero sí que frisa per tancar l'acord, perquè les eleccions espanyoles del 9 de març ja són a prop.

Per desencallar la negociació la Generalitat proposa, a grans trets, que el traspàs es faci per etapes fins al 2010: l'any vinent rodalia seria cogestionada per ambdues administracions i l'any següent la competència seria exclusiva de la Generalitat. El govern català també vol que es traspassin els trens de recorregut mitjà.