Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dilluns  20.04.2015  06:00

Autor/s: Montserrat Serra

'Mareperlers i ovaladors', l'edició segrestada

Un conflicte d'interessos entre Enciclopèdia Catalana i Edicions 62 retira de les llibreries un llibre de Perejaume

Men?ame
 

A finals de març d'enguany l'Associació Catalana de Crítics d'Art (ACCA) lliurava els seus premis anuals. El primer premi d'aquell vespre el va rebre l'artista Perejaume per l'exposició 'Maniobra de Perejaume' al MNAC. Dalt l'escenari, Perejaume va recordar que aquest projecte constava d'una exposició i d'un llibre, i va denunciar que el llibre havia estat segrestat per un conflicte entre Enciclopèdia Catalana i Edicions 62. Visiblement disgustat va deixar anar: 'Tots plegats són uns carallots que no permeten que l'obra arribi a les llibreries.'

L'origen, una edició de bibliòfil

La història pública d'aquesta història es remunta al gener del 2014 quan es va presentar el llibre de bibliòfil 'Mareperlers i ovaladors' comercialitzat per Enciclopèdia Catalana. Es tracta d'un llibre d'artista de gran format que conté un assaig sobre les avantguardes a Catalunya i la seva vinculació amb l'època barroca. Durant la presentació a la premsa, el 31 de gener del 2014, Perejaume ja va comentar: 'Quan em van proposar de fer el llibre, que havia de tenir unes dimensions importants (44x55x5cm), calia omplir-lo de contingut que pesés també, perquè no quedés en una faramalla. Per això vaig donar un doble discurs, el plàstic i el verbal. Un és suport de l'altre.' I com que el llibre de bibliòfil és una edició exclusiva de 999 exemplars a un preu d'entre 3000 i 6000 euros l'exemplar (en funció de si s'hi inclou un gravat i si el llibre va signat), l'artista ja tenia al cap, i així ho va comentar durant la presentació, una possible edició més econòmica que contingués l'assaig. I de fet va signar el contracte amb Edicions 62 i es va reservar l'exclusiva.

Un cop el llibre de bibliòfil es va posar en circulació, el director del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra, s'hi va interessar i va proposar a Perejaume que fos el punt de partida d'una exposició. L'artista va prendre l'oportunitat i a primers del mes d'octubre del 2014 es va inaugurar l'exposició 'Maniobra de Perejaume' al MNAC, un viatge poètic pel sotabosc de l'art català, que enllaçava l'agrarietat del barroc amb l'obra de Miró, Jujol, Tàpies, Dalí, i també Verdaguer, Foix, Brossa i molt d'art anònim popular.

Per a l'exposició Perejaume no es va circumscriure a la recerca feta a l'edició de bibliòfil de 'Mareperlers i ovaladors', sinó que va continuar explorant la teoria, enriquint-la i complementant-la. En aquest context, semblava clar que el llibre divulgatiu era bo que funcionés com a catàleg de l'exposició.

Segons ha explicat Perejaume a VilaWeb, Edicions 62 va parlar amb Enciclopèdia Catalana i el que li van dir és que Enciclopèdia accedia a la publicació amb dues condicions: la primera, que hi hagués com a mínim un 15% de variants en relació al llibre de bibliòfil (el segon llibre que va confegir Perejaume incorpora gairebé un 50% de discurs nou), i com a segona condició, que sortís un any després de l'edició de bibliòfil. I així va ser com amb el mateix nom que el llibre de bibliòfil, 'Mareperlers o ovaladors', arribava a les llibreries aquest catàleg per Nadal del 2014 (poc abans de cloure's l'exposició), amb un preu de 35 euros per exemplar.

'Mareperlers i ovaladors' desapareix de les llibreries

Segons relata Perejaume, un cop editat el llibre, Enciclopèdia Catalana es va queixar que no se l'havia informat d'aquesta edició i fent valer una clàusula del contracte del llibre de bibliòfil va impugnar l'edició d'aquest nou volum i va fer retirar-lo de les llibreries. Això passava el mes de febrer del 2015.

Fonts d'Enciclopèdia Catalana han explicat a VilaWeb que la retirada del volum no respon a un conflicte d'interessos econòmics sinó al fet que aquest no respecta els drets d'explotació d'una propietat intel·lectual. Enciclopèdia Catalana addueix que el llibre de bibliòfil és un producte únic, exclusiu, que s'adquireix com a obra d'art. I que l'edició retirada reprodueix el llibre de bibliòfil completament, només amb un canvi d'escala. Que aquesta va ser la gran sorpresa quan el van veure i que el catàleg de l'exposició s'hauria d'haver elaborat amb altres continguts. Aquestes fonts asseguren que el contracte d'Enciclopèdia Catalana amb Edicions 62 pel llibre de bibliòfil (Edicions 62 el va elaborar i Enciclopèdia Catalana el va adquirir per a l'explotació econòmica) especifica i garanteix l'exclusivitat de l'obra.

Avui el llibre ja fa dos mesos que es troba fora de circulació i res fa pensar que a curt termini 'Ovaladors i mareperlers' torni a ser a les llibreries. Enciclopèdia Catalana de moment no vol negociar, tot i que sap que n'haurà de parlar. D'entrada fins al setembre no sembla que hi hagi d'haver moviments per desencallar el conflicte i alliberar l'obra.

Un conflicte entre socis

El més xocant és que aquest fet és un conflicte entre socis, i no s'acabaria d'entendre sense tenir en compte que s'ha esdevingut en un context de malestar entre Enciclopèdia Catalana i el Grup Planeta, tots dos socis del Grup 62. Aquest conflicte fa evident el malestar i la falta de comunicació que mantenen.

I mentrestant, l'artista i la seva recerca són els perjudicats i s'han convertit en víctimes silenciades En aquest sentit, Perejaume (que no ha parlat amb Enciclopèdia Catalana), creu que operacions com la del Grup 62, participat en l'accionariat per Planeta i Enciclopèdia Catalana i que acumulen els segells més importants en llengua catalana, 'són sumes autodestructives, que s'engrunen per dintre; sumes tan vastes que acaben restant. És el tema de Babel, un mite antic. Mira si vénen de lluny aquesta mena de conflictes.'

I conclou, l'artista: 'El dolor és la feinada que hi ha hagut per tan pocs resultats. És clar que vull que es pugui llegir el llibre! Però ja ho veus, que és un llibre que suma tantes coses que també s'ha convertit en autodestructiu. Però davant de tant d'esforç sap greu que no es prioritzi aquest esforç, l'obra, i, per contra, es posin obstacles nous.'

Men?ame