YouTube, la nova televisió

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Dir que la televisió tal i com la coneixem avui acabarà desapareixent pot semblar una tonteria, però fer aquesta afirmació no és cap disbarat pels experts en comunicació i sobretot pels experts en Internet.

Des del 2005 hi ha hagut un creixement sostingut del consum dels vídeos online, ja sigui per servidors com YouTube o Vimeo. Però segons preveuen els estudis, a partir del 2015 hi haurà un creixement exponencial del consum d’aquest tipus de vídeo.

Segons la visió d’Héctor Milla, productor de vídeo online i director de Mondrian tv, el vídeo digital és el futur. I de fet ja s’està produint aquest canvi de mica en mica, sobretot amb l’aparició dels televisors connectats a la xarxa. Tot i que a Espanya actualment és troba entre un 8 i un 10%, es calcula que al 2015 el consum d’aquests aparells rondarà el 80 i el 90%.

El fet de tenir el televisor connectat a Internet farà que l’espectador pugui escollir la programació i és per aquest motiu, segons Milla, que els canals convencionals acabaran desapareixent. Perquè l’espectador actiu voldrà fer-se la seva pròpia programació i no pas veure el que algú altre ha programat.

De fet, aquest pensament està començant a donar-se a la vida real. Ja s’estan creant formats de programes que no s’emeten a les televisions sinó que s’emeten només a la xarxa, com és el cas del xou Visto lo Visto. Valentí Sanjuan, el presentador i ideòleg de l’espectacle, té clar que emetre el seu programa a un canal de televisió convencional és donar un pas enrere i és per aquest motiu que el seu espectacle s’emet via YouTube.

Els joves també tenen un nou concepte televisiu. Aquí és on entra el fenomen YouTube i el perquè del seu gran èxit. Molts joves com l’Alberto, del canal WhayNote, opinen que el format de vídeo online és la nova televisió i, de fet, pensen que la informació pot estar menys manipulada perquè és el propi usuari qui distribueix el vídeo. Per tant, la gent que el vegi rebrà la informació tal i com l’usuari l’ha transmès i no pas com un mitjà de comunicació la vol donar.

De la ràdio a la pantalla

El programa de Vist i no Vist va començar fa dotze anys a Radio Estel. Com que va tenir prou èxit va derivar a Catalunya Radio, on es va mantenir set temporades. L’espectacle es va adaptar ràpidament a les noves tecnologies, posant a l’any 2006 Facebook com a mitjà de comunicació entre el programa i l’oient.

L’any 2010 van realitzar dos programes “especial tuitaires” on van participar tant gent coneguda abans de Twitter com gent famosa gràcies a la xarxa social.

Van decidir donar un gran salt produint el Vist i no Vist en format espectacle. En els seus inicis el programa era en català i es feia al Teatre Macba de Barcelona.

Per motius econòmics i exigències d’algunes marques patrocinadores, el xou va haver de canviar d’idioma passant-se al castellà i per tant arribant al format actual. Un espectacle anomenat Visto lo Visto que es realitza els dijous a la nit al Teatre Alexandra de Barcelona  i que s’emet en directe a través de YouTube.

El primer “youtuber” en incorporar-se va ser Loulogio, seguit de Yellow Mellow, Rush Smith, i l’última en arribar al xou ha sigut Bollicao.

Gordon Seen, la productora de Visto lo Visto, ha arribat a un acord amb una televisió catalana per emetre un programa del mateix estil però en català. Ells utilitzaran la televisió per promocionar el programa però no pas per emetre’l. El xou només es podrà veure a la web de la cadena.

Enllaços
Array

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any