05.01.2005 - 08:56
Andreu Claret i Casadessús ha mort a Barcelona als 96 anys, després de passar deu dies hospitalitzat a la clínica Sagrada Família per un trencament de fèmur. Ha marxat envoltat de la seva dona i dels seus tres fills, el violoncel·lista Lluís Claret, el violinista Gerard Claret i el periodista Andreu Claret, director de l’Institut Europeu de la Mediterrània.
Era conegut com ‘L’home de les neus’, perquè va obrir de manera permanent el port d’Envalira, l’any 1958 a Andorra, país on va viure exiliat després de la Guerra Civil espanyola. Lany 1962, malgrat ser un conegut antifranquista, va poder intervenir amb la seva flota de màquines llevaneu en la gran nevada de Barcelona.
Andreu Claret i Casadessús (Súria, 1908) es va afiliar de jove a Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) participant en la seva fundació. Durant la República i la Guerra Civil va ser comissari, i el va unir una amistat personal amb el president Lluís Companys. També va coincidir amb el violoncel·lista Pau Casals, quan aquest es trobava exiliat a Prada de Conflent (Catalunya del Nord), des d’on també va ajudar d’altres fugitius, entre els quals Pompeu Fabra, abans d’instal·lar-se definitivament a Andorra. La capella ardent s’ha instal·lat al tanatori de Collserola, on tindrà lloc avui la cerimònia de comiat.