21.10.2004 - 06:00
Entre els actes més destacats que el Festival de Cinema de Manresa (FECINEMA) ha programat per tal de posar punt i final a ledició denguany, destaca de manera especial el reconeixement que el poble de Calders dedicarà a un dels seus fills predilectes: Néstor Almendros i Cuyàs, primer Oscar que va tenir el cinema espanyol (a la foto amb la Marieta de Calders, en una de les visites al poble).
Si bé el desconeixement que la figura de Néstor Almendros té entre el gran públic és força modest, encara és molt menor el fet de saber que aquest gran fotògraf cinematogràfic va tenir una estreta relació amb el poble de Calders, don era originària la seva família i on actualment hi està enterrat.
Diumenge a la tarda, doncs, al Centre de Cívic de Calders i a partir de les 7 de la tarda, de forma gratuïta i recordant les antigues projeccions cinematogràfiques dels diumenges a la tarda als diferents locals de poble, es podrà veure de nou, la projecció de la pel·lícula Dias de cielo, de Terrence Malick, amb fotografia de Néstor Almendros, música del conegut Ennio Morricone i amb Richard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard i Linda Manz com a protagonistes. Abans, a les 6 de la tarda es farà una taula rodona sobre la figura humana i cinematogràfica de Néstor Almendros, amb la participació de Josep Escarré, crític de cinema de La Vanguardia; Manuel Quinto, crític de cinema i president de FECINEMA; Sergi Almendros, germà de lhomenatjat i Lluís Cerarols, estudiós i erudit local.
Néstor Almendros i Cuyàs va néixer a Barcelona lany 1930. El seu avi matern era Joan Cuyàs, calderí dadopció que invertí notables esforços en dotar al poble de Calders dun servei públic dabastament daigua.
Néstor Almendros, passà llargues temporades de la seva infantesa a la casa familiar de Calders, molt especialment durant la Guerra Civil. La vida de Néstor Almendros va estar marcada pels diversos exilis i la constant recerca de llibertat i la seva relació amb Calders es va reprendre lany 1989 amb motiu del multitudinari homenatge que el poble dedicà al seu avi Joan Cuyàs. Des daleshores, tot i voltar per mig món, les visites de Néstor Almendros a Calders, on encara actualment hi resideix el seu germà, foren molt freqüents.
El 4 de març de 1992 moria a Nova York i, per expressa voluntat seva, va ser traslladat al cementiri de Calders, un mes més tard, on hi és enterrat. Lany 1998, lAjuntament presidit per Jaume Carné, va batejar el nou Centre Cultural amb el nom de Néstor Almendros.