04.08.2003 - 00:00

La web de lAssociació Valenciana dAmics del Molins (AVAM) disposa dun catàleg de molins valencians que inclou el Molí de Descals dOntinyent, també anomenat de Montanya o dEnmig.
Documentat per primera vegada al 1415, apareix com a molí d’Enmig i el seu propietari era Johan Urgellés. En 1460 era propietat de Domingo Doménech; el 1485 apareix a nom d’Anthoni Montanya i canvia el seu nom pel de Montanya fins a 1625 en què deixa de pertànyer a aquesta família. És ja en el segle XX quan apareix el nom de Descals. En gener de 1928 l’arrendà la família Descals (José Descals Soler) per dues pessetes diàries de lloguer, fins que el 1946 el comprà. El matrimoni de José Descals Soler i Eduvigis Tormo Durà compraren el molí a José María Belda Coll i a la seua esposa María Revert Nadal. Els propietaris actuals són els germans Alejandro i Eduvigis Descals Tormo, fills del primer Descals del molí.
La construcció disposa duna bassa de 55 cm de grossària de paret, que comença amb 1 m de profunditat i acaba en 2,30 m; ventador a l’esquerra, dos cups en rampa quasi de mitja circumferència de 105 cm de diàmetre i 5 m de caiguda que mouen dos rodets i dos jocs de moles. Dues voltes de 2,2 m d’alçària, 1,70 m d’amplària i 8 m de longitud fins la cacau de 2,50 m d’ alçada, 2 m d’amplada i uns 25 m de longitud, fins la séquia que va al Molí Capellano. L’aigua li venia del Molí Xorrera per mitjà de la séquia de Bodí o en general de la Barbacana, de 40 cm d’ampla i 70 cm de fondària, amb un gruix de paret de 40 cm.
AVAM és una organització dedicada a promoure l’interés pels vells molins hidràulics en qualsevol utilització que hagen tingut al llarg dels segles: fariners, drapers, martinets, paperers, almàsseres, centrals elèctriques, etc; així com pels sistemes hidràulics, sèquies i hortes en els quals s’hi troben instal·lats.