27.06.2015 - 06:00
Entre les sessions que la fira Vinum Nature va oferir per als professionals del sector, fa unes setmanes, hi havia la ponència ‘El rol del tastador en la degustació‘, a càrrec de l’enòloga Blanca Ozcariz, que és vicepresidenta de l’Associació espanyola de ciències sensorials. Ozcariz va plantejar que el tastador era una variable més del tast. I d’entrada es va preguntar: som influenciables o imparcials davant d’una anàlisi sensorial? I som prou eficients?
Ozcariz d’entrada va recordar que els sentits treballen sempre tots alhora i interrelacionats, tot i que els tastadors exerceixen un protocol en el tast: primer la vista, després l’olfacte, el gust i el retrogust. I va definir la percepció sensorial com el conjunt d’estímuls percebuts que formen un mapa topoquímic en el cervell. I això la va portar a assegurar que quan tastem un vi el que fem és percebre’l com un fet hedonista i cultural.
Com a fet cultural, la trajectòria personal de cada tastador entra en acció a l’hora de tastar (educació, formació sociocultural, lectures, música, paisatges, amics…). Així, doncs, l’enòloga va parlar de la percepció sensorial com la construcció d’una realitat pròpia i el tast com un acte que conté sempre interpretacions de la sensorialitat, i que comporta una gran variabilitat sensorial en funció de cada tastador. I va dir amb claredat: ‘els tastadors davant d’un vi no som neutres, som un element més del tast.’
Hi ha molts altres factors que condicionen el tastador. Blanca Ozcariz els va anar relatant a través dels diversos sentits: el sentit del tacte queda condicionat si bevem un mateix vi amb una copa de vidre, de fusta, de metall o de plàstic. També en l’apartat del gust, sembla que s’ha desmentit que la llengua tingui unes zones més proclius per detectar segons quins gustos. I pel que fa a l’olfacte, va recordar que és el sentit més emocional i va parlar de les anòsmies (la incapacitat de detectar algunes substàncies) i del llindar de percepció de cada individu. Sobre la vista, va fer la prova següent: va alterar el color d’unes ampolletes amb aromes diferents: el líquid que feia olor de maduixa tenia color groc i el que feia olor de llimona tenia color vermell. Els colors predeterminaren en molts tastadors el vi que tasten.
I tot això per què? Perquè el cervell rep i filtra la percepció sensorial, elimina redundàncies i un nombre d’informacions rebudes que no considera prioritàries segons els interessos de cada moment. El cervell compara totes les informacions percebudes amb informacions neuronals (punts de referència propis). A aquestes interpretacions se les anomena ‘realitat ingènua’.
Blanca Ozcariz va explicar que també patim il·lusions sensorials: davant d’una percepció el cervell mira d’acabar de construir la realitat. En aquest sentit, hi ha influències inconscients que fan que el preu o la marca d’un vi faci que el tastador el percebi d’una manera molt positiva o molt poc, només per aquest fet i no pas per les percepcions rebudes dels sentits.
És per això que l’enòloga va acabar recordant que l’anàlisi sensorial, que certament també conté elements objectivables, però demana rigor i molt d’entrenament.