23.05.2015 - 06:00
Sovint sentim a dir que els internautes, quan naveguem, deixem una gran quantitat de dades personals a portals i operadores. N’estem avisats, però no sempre som conscients de l’abast d’aquest control. Perquè ens en puguem fer una idea ben clara, un grup de mitjans de comunicació europeus i nord-americans, com la cadena Arte i Radio-Canada, han fet una sèrie de documentaris en línia, Do Not Track, que descobreix de manera gràfica i personalitzada tot allò que la xarxa sap de cadascú de nosaltres. ‘Compartint les vostres dades amb nosaltres’, afegeixen els autors.
‘Do Not Track’, en anglès i francès, explora d’una manera original ‘les diferents maneres amb què el web modern enregistra i controla les activitats, publicacions i identitats’ de tots nosaltres.
I per ajudar-nos a comprendre com les nostres informacions s’utilitzen i s’apleguen en línia, els documentaris ens demanen de participar-hi donant-los les nostres dades: ‘Pot semblar paradoxal, però és prestant-se a participar-hi que entendreu millor la implicació del tracking, el valor de cadascun dels clics que fem o quines informacions donem sense ser-ne conscients ni donar-ne el consentiment.’
Des de mitjan abril, cada quinze dies s’ha publicat un capítol de ‘Do Not Track’, cadascun dedicat a un tema específic: dels telèfons mòbils a les xarxes socials, passant per la publicitat personalitzada i el ‘big data’. Als episodis, a més ‘d’experimentar amb el tracking per comprendre’l millor’, s’hi inclouen entrevistes amb activistes i experts en el control de dades.