18.02.2015 - 00:03
La reconeguda actriu noruega Liv Ullmann va començar a dirigir l’any 1992 (‘Sofie’), i en vuit anys va poder realitzar quatre obres entre llargmetratges i productes televisius d’alta qualitat, entre els quals ‘Encuentros privados’ (‘Enskilda samtal’, 1996) i ‘Infiel’ (‘Trolösa’, 2000) aquesta última estrenada a l’Utiye (com passen els anys!), dos guions que portaven la signatura del seu mestre i ex-marit Ingmar Bergman, dos films que van tindre molt bona repercussió crítica. En canvi, han hagut de passar catorze anys perquè Ullmann torne a dirigir (sembla que la vida de les dones al cinema és igual de dura que la vida real).
‘Miss Julie’ és una adaptació de la clàssica obra teatral homònima de l’escriptor suec August Strindberg que tracta sobre com l’educació rebuda pot coartar les relacions entre les persones, en aquest cas, com pot avortar la història d’amor entre dues persones de diferent nivell social. L’obra ja ha conegut diverses adaptacions cinematogràfiques, com l’excel·lent però llunyana d’Alf Sjöberg (‘Fröken Julie’, 1951) i la més recent però menys coneguda de Mike Figgis (‘Miss Julie’, 1999).
La idea principal d’Strinberg a les seues obres era de crear un teatre oposat al de Shakespeare, evitant grans monòlegs transcendentals, substituint-los per diàlegs àgils, idonis per a la translació al cinema, tot en una narrativa intel·ligent que no deixa de créixer en intensitat emotiva al llarg del relat. Com a pel·lícula basada en obra teatral, està pensada per al lluïment dels actors, i hem de dir que la directora noruega hi ha aconseguit unes grans interpretacions del trio protagonista; la càmera d’Ullmann s’acosta als actors aconseguint de plasmar unes relacions molt físiques, molt carnals.
Però el cinema ofereix més possibilitats i la directora combina sàviament dos espais, un d’interior fidel a l’obra teatral, espai fred i auster on s’hi cuinen tots els esclats d’emoció; i un espai exterior, un bosquet proper a la mansió que es converteix en escenari idíl·lic (locus amoenus) on la protagonista podrà realitzar els seus actes més lliures i transgressors.