29.10.2014 - 20:45
El procés participatiu sobre la independència de Catalunya que es farà el 9 de novembre funcionarà gràcies a la participació de més de quaranta mil voluntaris que s’han registrat després de la crida feta pel govern. El procés d’inscripció de voluntaris ja s’ha tancat i el govern ja ha començat a oferir informació sobre les funcions que faran el 9-N. Heus ací la informació pràctica facilitada pel govern als voluntaris registrats:
La jornada de participació del 9-N compta amb un conjunt de personal voluntari distribuït entre els 1.259 punts de participació de Catalunya. L’equip d’organització del procés de participació el componen:
—Un coordinador del procés de participació per a cada local de participació (identificats amb un distintiu de color blanc).
—Un gestor de mesa per a cadascuna de les meses del local de participació (identificats amb un distintiu de color carabassa).
—Un president i dos vocals per a cada mesa de participació (identificats amb un distintiu de color verd).
El coordinador del procés de participació compta amb voluntaris de suport, a qui pot assignar els rols de gestor de mesa o de membres de mesa en cas d’absències o baixes.
Cada punt de participació compta també amb un coordinador del local de participació i amb diversos voluntaris de suport.
Funcions del personal voluntari
Els membres de les meses de participació són el president i els vocals. Són voluntaris assignats a una mesa durant tota la jornada de participació i tenen aquestes funcions:
—Identificar les persones que volen participar en la jornada de participació.
—Registrar les persones que compleixen els requisits per a participar en la mesa de participació.
—Facilitar el dipòsit de les paperetes a l’urna per part dels participants.
—Comptabilitzar les paperetes de les opcions una vegada acabada la jornada de participació.
—Signar l’acta de la jornada de participació.
—Preparar la documentació de la jornada de participació un cop acabada.
Són funcions específiques del president:
—Estendre l’acta de la jornada de participació.
—Lliurar la documentació al gestor de la mesa, un cop acabada la jornada de participació.
—Solucionar les incidències en la realització del procés de participació, o bé comunicar-les al gestor de la mesa.
—Alertar el gestor de la mesa sobre alteracions de l’ordre públic.
Abans de la jornada de participació, cada membre de la mesa rebrà, al correu electrònic facilitat en la inscripció com a voluntari, les instruccions.
El gestor de la mesa és un voluntari que té assignada una mesa de participació i que exerceix les funcions següents:
—Comprovar que el material de participació és disposat adequadament a la mesa assignada.
—Donar suport a la constitució de la mesa de participació i informar-ne el Centre de Recollida d’Informació (CRI).
—Prestar suport a la mesa que té assignada durant la jornada de participació i informar el coordinador del procés de participació si cal substituir-ne cap membre.
—Suplir algun dels membres de la mesa durant la jornada de participació, si fos necessari.
—Atendre les incidències vinculades al procés de registre de participants i, si no les pot resoldre, comunicar-ho al coordinador del procés de participació.
—Informar de les dades de participació a les 13 hores i a les 18 hores i comunicar els resultats provisionals al Centre de Recollida d’Informació (CRI) un cop acabada l’avaluació provisional.
—Recollir la documentació i la còpia de l’acta de la jornada de participació de la seva mesa, un cop acabada l’avaluació provisional i custodiar el full de transmissió de dades, fins a les 24 hores del dia de l’avaluació definitiva.
—Regular les cues d’accés a la mesa de participació i resoldre incidències que hi hagi al seu abast.
—Estar localitzable al telèfon mòbil facilitat a la inscripció, entre les 8 i les 24 hores del dia 9 de novembre i entre les 9 i les 20 hores del dia de l’avaluació definitiva.
Abans de la jornada de participació, cada gestor de mesa rebrà, al correu electrònic facilitat en la inscripció com a voluntari, les instruccions i el butlletí de transmissió de dades.
Els coordinadors del procés de participació tenen assignades les funcions següents:
—Comprovar que tots els gestors de la mesa són al local de participació abans de la constitució de les meses de participació i suplir possibles absències amb voluntaris suplents.
—Disposar de la llista de telèfons dels voluntaris suplents i mobilitzar-los, en cas d’alguna vacant en qualsevol moment de la jornada de participació.
—Organitzar les cues que es puguin ocasionar en l’accés a les meses de participació.
—Recollir la documentació del procés de participació de tots els gestors de mesa del local de participació un cop acabada l’avaluació provisional de resultats, i lliurar-la a la persona responsable.
—Custodiar una còpia de l’acta de la jornada de participació fins a les 24 hores del dia de l’avaluació definitiva.
—Comunicar qualsevol incidència que afecti el desenvolupament normal de la jornada al telèfon d’incidències que se’ls facilitarà (incidències relacionades amb la constitució de les meses, en la transmissió de dades, etc.).
—Comunicar problemes d’ordre públic als cossos de seguretat.
—Ser presents al local de participació durant tota la jornada.
Els voluntaris suplents són persones disposades a atendre les possibles incidències que puguin sorgir relacionades amb els membres de les meses (president o vocals) i als gestors de mesa. El 9-N han de comparèixer a les 8 hores al local de participació que tinguin assignat i presentar-se al coordinador del procés de participació.
Els voluntaris suplents rebran, abans de la jornada de participació, les instruccions i més documentació per tal que, en el cas que siguin mobilitzats durant la jornada del 9 de novembre, puguin exercir algun dels rols dels membres de les meses de participació (president o vocals) o de gestors de mesa. Cal que disposin d’aquesta documentació (instruccions i butlletí de transmissió de dades) a les 8 hores, en el moment de presentar-se al local de participació.
Seguint les indicacions del coordinador del procés de participació, poden abandonar el local de participació quan totes les meses del local de participació hagin estat constituïdes en el cas que no sigui necessària la seva col·laboració, però han de romandre localitzables durant tota la jornada de participació, ja que hom en pot requerir els serveis en qualsevol moment.