Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  16.10.2014  11:51

Autor/s: Martí Roma i Marina Uroz

Kit de supervivència per al viatger del Segle XXI

Men?ame
 

Internet, les aplicacions, els telèfons mòbils i les tauletes tàctils han canviat les nostres pràctiques diàries, i les noves formes de viatjar en són un clar exemple. La immediatesa, l’ampli accés a la informació i la col·laboració desinteressada entre usuaris han obert l’activitat, de forma que el viatger és lliure d’emancipar-se de les agències si així ho desitja.

El viatger tradicional és un turista. Es deixa guiar per l’agència, escull entre el que li ofereixen i no entre el que existeix. Es compra una guia, fa cas de les recomanacions dels amics. Anirà on ha d’anar i dormirà on ha de dormir. Farà servir un mapa que no sap tornar a plegar. Tornarà a casa amb les mateixes fotografies, els mateixos souvenirs que qualsevol.

El nou viatger investiga, remou, rebusca. Selecciona on vol viatjar i de quina manera. Abans d’anar-hi ja sap amb què es pot trobar, perquè ha llegit les experiències d’usuaris del seu mateix perfil. Coneix de forma immediata les opcions i els preus actualitzats, no es veu limitat per un catàleg. Bloquejarà temporalment una reserva si no n’està segur, i la cancel·larà si se’n penedeix. Es mourà amb facilitat durant el viatge, i podrà improvisar emparat per l’agilitat del seu telèfon intel·ligent.

Laura Fernández, autora del bloc de viatges Meridiano180 i responsable de comunicació de l’associació Barcelona Travel Bloggers, exemplifica aquest model de viatger independent.

OFERTES D’ÚLTIMA HORA

Hi ha qui somia amb un viatge en concret i hi ha qui es deixa inspirar. Els cercadors com Atrápalo o LastMinute són una eina clau per trobar ofertes i plans de viatge per a qui disposi de flexibilitat quant a dates i destins.

FORMES DE TRANSPORT
El següent a decidir serà la forma d’arribar al lloc de destí. L’aplicació Blablacar, per exemple, es dedica a posar en contacte persones interessades en viatjar en cotxe, ja siguin conductors o passatgers. Carpooling ofereix un sistema similar, que no es limita als viatges sinó que també inclou el transport quotidià. En cas de preferir o necessitar que el viatge sigui per aire, resulten d’utilitat els comparadors de vols com Skyscanner o Google Flights.

Un cop decidit quin recorregut el portarà a la destinació, l’usuari haurà de contemplar diverses qüestions pràctiques. En cas de viatjar en automòbil, és útil comptar amb sistemes com Via Michelin, un planificador de rutes on es poden detallar les fases del trajecte, així com calcular el pressupost per a benzina i peatges. No cal dir que els dispositius GPS faciliten enormement la conducció, especialment en indrets que ens resulten desconeguts. No obstant, la integració de les seves funcions als telèfons mòbils, a través d’aplicacions com Google Maps, ha fet que aquests aparells resultin prescindibles.

OPINIONS D’ALTRES VIATGERS
Un exemple paradigmàtic de la col·laboració entre usuaris són els fòrums de discussió. Malgrat ser una de les primeres eines de comunicació multidireccional que van aparèixer amb Internet, els fòrums són encara avui un espai majoritari d’intercanvi d’opinions i experiències. Els usuaris de plataformes com Losviajeros.com que formulen dubtes sobre la temàtica dels viatges poden comptar amb rebre un mínim d’una resposta detallada, acurada i, fins i tot, personalitzada.

També esdevenen un punt de trobada per a aquells qui busquen formar grups per tal d’abaratir costos o bé trobar companys de viatge amb interessos coincidents. A més, els llocs web com TripAdvisor ofereixen opinions d’allotjaments, restaurants, vols i moltes altres qüestions que poden ser d’interès per a futurs viatgers.

L’Hotel Mercer Barcelona gaudeix del privilegi de ser el millor valorat de la ciutat pels usuaris de TripAdvisor. El seu director, Francesc Holgado, explica alguns dels secrets per arribar a l’excel·lència corporativa en el sector hoteler.

ALLOTJAMENT
Si optem per un allotjament convencional, amb Booking és possible fer cerques per llocs i dates i refinar-les segons si desitgem hotels, apartaments, cases rurals, albergs o càmpings. Per a aquesta última modalitat, ACSI recull una àmplia mostra per als campistes que es moguin per Europa. Algunes estades, com les escales entre avió i avió, són tan curtes que no paga la pena reservar una nit d’hotel. By Hours respon a aquesta necessitat, ja que ofereix habitacions per hores a un preu menor que la tarifa completa.

Tanmateix, l’enginy dels viatgers sembla no tenir límits. El couchsurfing, per exemple, que rep el nom de l’empresa pionera en aquesta activitat, consisteix en posar el sofà a disposició de qui vulgui fer-lo servir. L’ús és gratuït o molt barat segons la voluntat del couchsurfer, i els usuaris es posen en contacte a través de xarxes com la pròpia Couchsurfing o d’altres com BeWelcome. En aquest sentit, la xarxa Airbnb també ens ofereix qualsevol tipus d’allotjament no-hoteler: des d’apartaments particulars fins a castells, passant per cabanes en un arbre o iglús. A més, la interactivitat és un dels punts forts d’Airbnb, ja que ens permet contactar amb els propietaris o qualificar l’allotjament en forma de comentaris a la pàgina.

EQUIPATGE
La simplicitat del bloc de notes es pot substituir per la sofisticació dels llistats electrònics com Travel List o Pack the Suitcase. Són serveis que ens ajuden a l’hora de pensar què ens emportem i alhora comprovar que ho tenim tot a punt per marxar. Aquests ginys permeten elaborar llistes d’equipatge a través d’una base de dades predeterminada de roba, objectes i dispositius.

CONSELLS PRÀCTICS
I per últim, però no menys important, la divisa. Tot i que un gruix majoritari d’usuaris acudiran a Google per saber com és el país de destí i sobretot quina moneda s’hi gasta, hi ha aplicacions destinades a conèixer aquests detalls i calcular quin pressupost tenim amb la nova divisa. XE Currency és la més destacada en aquest aspecte i s’ha convertit en l’aplicació d’aquest tipus més descarregada arreu del món.

Els documents de viatge impresos ja resulten anacrònics. Podem dur-los i mostrar-los a les pantalles d’smartphones i tabletes, però encara és possible aspirar a una major comoditat. Aplicacions com Passbook permeten agrupar targetes d’embarcament i bitllets de tren, entrades d’espectacles i tiquets regal, entre d’altres.

La xarxa Wi-Fi era fins fa poc un servei que els establiments d’hostaleria podien o no oferir. Avui dia és més aviat un requisit que els usuaris valoren i fins i tot els fa decantar-se per una o altra opció. Aquesta dependència envers la xarxa promou l’aparició d’aplicacions com YellWifi, un mapa que localitza els punts d’accés gratuït a Internet. Si el nostre problema és el canvi horari, Jet Lag App ens aconsellarà la millor forma de pal·liar els efectes d’aquest molest fenomen després d’especificar-li d’on venim i on som. Travel Safe, per la seva banda, proporciona els telèfons i contactes d’emergència segons el país on es trobi l’usuari.

UN COP AL LLOC DE DESTÍ
Possiblement, un cop acomodats a l’hotel o al sofà de qui ens aculli no tindrem més preocupacions que gaudir de l’estada. Serà en aquest moment quan comprovem el nostre grau de romanticisme vers l’ofici de viatjar: si agafem una guia turística, un mapa i una càmera de fotos, i ens deixem portar i acabem ben perduts. O, ben al contrari, si no ens desenganxem del nostre mòbil, ja sigui perquè Google Maps ens ajudi a no perdre’ns o ja sigui perquè necessitem compartir tota experiència o fotografia que fem.

Men?ame