Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dilluns  06.10.2014  16:33

Autor/s: Redacció / ACN

Escola Valenciana adverteix de 'conseqüències jurídiques importants' per la 'marginació del valencià'

Pel decret d'aplicació de la LOMCE

Men?ame
 

Escola Valenciana ha advertit aquest dilluns a través d'una nota de 'conseqüències jurídiques importants' per al govern d'Alberto Fabra a causa de la 'marginació' del valencià al Decret de currículum de primària pel qual s'aplica la LOMCE. L'entitat ha reforçat amb nous arguments el recurs contra el decret després de conèixer que la Generalitat Valenciana va ignorar un informe desfavorable de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), segons que ha informat. En opinió del president d'Escola Valenciana, Vicent Morerno, el contenciós podria ser 'semblant al de les TIL de les Illes Balears', paralitzat per la justícia per no haver tingut present les recomanacions de l'entitat consultiva balear.

En aquest sentit, Moreno ha expressat que el Decret de primària 'és il·legal, perquè ataca postulats de l'Estatut d'Autonomia referents a la nostra llengua i afecta a la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià'. L'AVL, entitat consultiva en matèria lingüística al País Valencià, recomanava canvis importants en el Decret de Currículum de Primària, que ha començat a aplicar la LOMCE a segon i cinquè.

L'entitat cívica ha elaborat un informe on es detallen els percentatges de sessions lectives setmanals que es poden impartir en valencià, castellà i anglès tant en les línies en valencià (PPEV) com en les línies en castellà (PPEC). Són percentatges per cursos des de primer de Primària fins a sisè.

A l'informe, es compten les trenta sessions setmanals de les diferents matèries educatives. Els centres educatius poden arribar a aquests percentatges si ho estimen, perquè la normativa ho permet, conseqüència de deixar com a opcionals que Socials o Naturals s'impartisquen en la llengua que es considere i també Cultura del Poble Valencià. A més, en la línia en valencià es té l'obligació d'impartir una matèria més en castellà.

En aquest sentit i respecte a la línia en valencià, els centres poden impartir, si ho consideren, en primer, segon i tercer de Primària un 36,7% de sessions en valencià, un 43,3% en castellà i un 20% en anglès.

'Això suposa que fins i tot en la línia en valencià les classes que s'imparteixen en castellà poden superar les que s'imparteixen en llengua pròpia, suposa doncs que la consellera d'Educació no només ha potenciat la supressió de la immersió lingüística sinó que està potenciant la desaparició del Programa Plurilingüe d'Ensenyament en Valencià'; ha estimat Vicent Moreno.

D'altra banda, en la línia en castellà la proporció de matèries impartides en valencià pot no superar mai el 23,4% en tots els cursos de Primària, mentre que les que s'imparteixen en castellà solen ocupar el 56% o més.

En el cas de l'anglès, Escola Valenciana observa que tant en la línia en valencià com en la línia en castellà es pot córrer el risc de no promoure aquesta llengua suficientment i pot ocupar entre el 16% i el 20% de les sessions lectives.

'Escola Valenciana farà tots els possibles en matèria jurídica perquè es retire un decret d'aplicació de la LOMCE que ataca els programes d'ensenyament plurilingües òptims, els que tenen el valencià com a llengua majoritàriament vehicular, els que han demostrat científicament cap on ha de caminar una bona planificació educativa basada en la riquesa i el coneixement de les dues llengües oficials i també d'altres llengües', ha valorat el president de l'entitat.

Men?ame