13.06.2014 - 06:00
L’educació en una Catalunya independent ‘serà un element clau, socialment i econòmicament’, segons Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, que avisa que ‘l’educació del futur haurà de fomentar les habilitats i coneixements que no puguin assolir els ordinadors i les màquines’. Ho diu en una nova entrevista del projecte ‘Amb independència’, en què proposa d’abandonar el patró educatiu espanyol –marcat per una baixa inversió, una polarització formativa i l’abandonament prematur– i encarar la revolució educativa global, tant en la manera d’ensenyar als nous mestres com en les noves competències multimèdia.
També defensa la necessitat urgent d’atènyer un bon nivell d’anglès i d’obrir el sistema d’immersió cap a un model plurilingüe: ‘L’ensenyament de l’anglès és un fracàs greu que ha de ser resolt a curt termini –diu–. Cal estimular el coneixement d’anglès entre els mestres i “importar-ne”. Catalunya ha d’emprendre la transició cap al plurilingüisme, més enllà del català i castellà.’
Sobre l’educació fins a tres anys, considera que és la que té més bon retorn, ‘especialment en famílies poc instruïdes’, i per això creu que, mentre no sigui universal i gratuïta, s’hi han d’aplicar uns ‘preus socials’.
També és del parer que l’escola pública i la concertada han de compartir l’esforç dels alumnes amb dificultats d’aprenentatge i que el mestre ha d’acompanyar els estudiants en el procés d’aprenentatge ‘i no fer tantes classes magistrals’.